torsdag 13 februari 2014

Vinterns bästa modell




Den här fågeln är fantastisk. Lägg det på minnet för den kommer att dyka upp i bloggen många gånger framöver. Det blir tredje gången nu. Hur vet jag att det är samma ormvråk ? Såklart vet jag inte hundra, men att mer än en en individ sitter i samma träd i samma by och reagerar på samma minst sagt individuella sätt; ja detta är bara så osannolikt. Faktiskt kan det vara min forne väktare av kyrkogården i samma by, visad här i bloggen tidigare. Bara att den bytt träd. Det gamla tog stormen Sven hand om i höstas och finns inte längre.






Lugn som filbunken är det som den väntat på sin fotograf. Klart medveten om vad som händer, rör sig huvudet åt alla håll medan den kontinuerligt kollar in sin närmiljö. Jag är medveten om den inte alltför optimala beskärningen. Det beror på att bilden inte kan beskäras mer än minimalt mot kortsidorna. Så nära är vi varandra. Det blir bättre på den punkten för nu har jag listat ut att diket på andra sidan vägen inte var så djupt. Och därför skapat mig några ytterligare meters avstånd. Bäst då att en gång ytterligare tillägga att alla sessioner är fotograferade från bilen. Fågeln är - förmodligen - inte märkligare än att den sticker så snart föraren öppnar dörren. Kanske detta ska testas om jag får fler chanser.

8 kommentarer:

  1. Fågeln är underbar och bilden också :)
    Snygg den sitter med full koncentration i blicken. Grattis!
    Ha det gott
    Halina

    SvaraRadera
  2. Underbar bild på en trygg vråk, vilket inte är det lättaste att hitta. Kul att få en relation till sin modell. Mycket snyggt jobbat.

    /Erik

    SvaraRadera
  3. Mycket trevlig bild på vråken.Har stött på en dylika vråk en gång som var märkvärdigt cool.Kunde glida upp med bilen väldigt nära utan att den blev bekymrad.Därefter har jag bara mött vråkar som "lagt benen på ryggen" så fort jag vevat ner bilrutan.Svårfotade objekt.Men din vråk fick du fantastiskt fin...
    //Kicki

    SvaraRadera
  4. Så tjusig!! och så kul att du lyckats träffa på den flera gånger :D

    SvaraRadera
  5. Hur gör du för att få dem så tama? :-) ...har jag aldrig lyckats med...här gäller mutor, tystnad och försiktighet trots gömsle...
    Har den fått något namn.....vi brukar namnge våra vråkar...lätta att känna igen eftersom de har så olika dräkter...en kul grej med dem...

    Ha en fin Valentindag!

    Steffe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillbringar en fågel stor tid mitt i bysamhället får man väl anta att de något vänjer sig vid oss. Hittills är det bara denna ormvråk och gladan på balvagnen jag många ggr tidigare visat här, som uppvisat detta beteende. Närmare bestämt var och vad i fjäderdräkten skiljs individerna bäst åt? Ställer frågan i din blogg , oxå.
      / Deerhunter

      Radera
  6. Vilken posé! Lycka!
    Ha en fin Alla hjärtans dag /Bea

    SvaraRadera
  7. Underbart att få denna närkontakt med en sådan storhet. Bilden är underbart vacker och visst verkar den ha full koll på läget.
    Ska bli spännande att se hur er relation utvecklas.
    Ha det så GOTT.
    M

    SvaraRadera