tisdag 11 februari 2014

På spaning efter rovfågel !



Tack för lyckönskningarna !
Njutbart väder rådde när vi bestämde oss för att testa Fyledalen och dess många rovfåglar. Har jag gjort flera gånger utan större resultat. Där vi gick längs banvallen var bildutfallet lika nedslående. Kunde räkna in två ormvråkar och en korp på väldigt behörigt avstånd. Jag ville vända men kvinnan i sällskapet manade på. Tillbaka vid bilen surnade jag nog till och kastade in utrustningen i baksätet. - "Jag tar grejorna i famnen. Kanske vi ser något på vägen hem". Sade min blivande fru.
Sagt och gjort. Plötsligt. Äntligen en glada. På hyggligt fotoavstånd. Snabbt stanna och fram med grejorna, fick några bilder. Jag tänkte att det var alltid något och körde vidare. 5 meter vidare. Sen hojtar medpassageraren. Örn i sikte! Shit, och tvärbroms och fram med grejorna. Fast vi jobbade snabbt hann fågeln nästan passera. I med växeln, vidare hemåt. -"Mer örn"! Fick snabbt grejorna serverade av min duktiga och observanta "assistent". Fler bilder uppstod som resultat.






Har aldrig varit så nära dessa fina fåglar, är jag säker på. Passerade på kanske 40 meters avstånd mot normalt (minst) det dubbla.





Tungt lyfte den efter ha förmodligen vilat i ett närliggande träd. Förmodligen skriar örnen för full hals för att varna den andre. Inget jag märkte av i mitt upphetsade tillstånd.
Fyledalen. Hit återvänder jag gärna. Men inte utan assistent :)

4 kommentarer:

  1. Först ett stort GRATTIS till att du skall gifta dig, sen en lika stort GRATTIS till örnbilden magisk.

    SvaraRadera
  2. - Halloj i söder.
    - Grattis till val av fru !
    Gott samarbete bakom kameran med
    fint resultat....
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida (som inte är någon
    vidare assistent)....:o)

    SvaraRadera
  3. Hallo i Sverige.Ja en skal alltid høre på sin assistent.Se der hvor bra det blir.Skikkelige cool bilder av den ørnene❤Ja.da venter vi spent på bider fra bryllupet den ?Lykke til sååå masse igjen til Deerhunter og piken❤❤❤

    SvaraRadera
  4. Stort Grattis till giftermålet :)
    Och till dom fina bilderna på den magnifike fågeln.

    SvaraRadera