fredag 7 februari 2014

Fågel-ID och om sparvhöken






Någon som kan artbestämma fågeln i undre bilden?  Övre får jag till storskrake, hane. Kan undre vara småskrake?

Men nu över till blogginläggets hårda kärna. Den sparvhök som varje dag fram till vinterstormsdygnen besökte min fågelmatning. Och sen dess inte alls siktats. Tyvärr, säger fotografen inom mig. Vilken tur, menar nog småfåglarna där. Min erfarenhet av dessa fina rovfåglar är knappast encyklopedisk, men så smått börjas uppfattningen ta form att dess uppträdande är starkt individuellt. Och anpassningsbart. Antingen kan man helt öppet få fotografera den sittande på sin gren från mindre än tio meters avstånd. Eller sticker den direkt från tiodubbla. Detta när de fotograferas ffg. Under de första dagarnas uppträdande utanför vardagsrumsfönstret bekände sig fågeln till senare kategorin. Efter bara ett par dagar lät den sig storsint fotograferas på mindre än tre meters distans. Märkligt!






Men samtidigt ett varningens ord. Gör inte om det där! Annars kommer jag efter dig...

4 kommentarer:

  1. Javisst är det märkligt med fåglars beteende. Har också funderat över det där, inte med sparvhök för det ser jag sällan vid matningen....och kommer de så är de som en blixt och lika fort borta, men andra fåglars beteende. Har gjort samma reflexion. Vi får glädjas när det stämmer :-) Beträffande arten i bild 2 är jag rädd att någon mer "expert" får uttala sig. Kan inte säkert säga vad detta är.

    SvaraRadera
  2. Hej Klas!
    Tack för kommentaren på mitt inlägg. Eftersom jag är fågelnörd så ska jag hjälpa dig med artbestämningen av den andra skraken, Det är en hona Salskrake och det är den ovanligaste av våra skrakarter. //Urban

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Urban. Jag är djupt imponerad av dina kunskaper.
      / Deerhunter

      Radera
  3. Ja vilka ögon du fick.
    Ja Urban är allas vår fågelexpert vilket är jättebra.
    Trevlig helg!
    M/

    SvaraRadera