torsdag 6 februari 2014

Trafikbusar ?



Har ni någonsin i er bil blivit omkörd av vägbusar ? Säkert har ni det. Men om vägbusarna inte är de vanliga misstänkta utan flygande tvåbenta ? Kanske inte, då. Själv hade jag aldrig tidigare upplevt det jag vill berätta om nu.
Körde således försiktigt av vägen, in på obanad mark I närheten ett stort kärr, så inga yviga bilturer tillråds i detta område. Förberedd med kamera skjutklar, vindruta nervevad. Innan jag stannar bilen och medan jag spanar hör jag ett snabbt annalkande, svischande ljud bakifrån, Två hägrar går in för landning. Passerar ett par metrar förbi min öppna ruta och en skriker samtidigt ut sitt primitiva kräää-ljud. Precis som den ville tuta under omkörning. Se där ett skolboksexempel på hur trafikregler ska utföras !
Tyvärr inga bilder. Men häftig upplevelse är inte heller det så illa. Det höll kanske inte det ringande örat med om.





Istället en annan häger, på annan  plats.  Det vintervita landskapet på bilden har redan försvunnit. Om man bortser från snöstatus i min trådgård som jag tidigare berättat om. Få är de dagar man hemma får chans att fotografera i snö. Tur att jag fick några tillfällen. Fågeln på bilden lyses upp underifrån av snöinkapslade åbankar. Det kolsvarta vattenflödet ger inte mycket draghjälp. Så olikt förhållandena under sommarhalvåret.


2 kommentarer:

  1. Hägrar är så vackra tycker jag.
    Nu börjar det vara lite ljust när man kommer hem faktiskt. Snart kan man köra lite
    älg/rådjurs fotojakt

    SvaraRadera
  2. Ja du, en upplevelse som heter duga och jag förstår att den har etsat sig fast på hjärnans minneskort...ett mer beständigt än kamerans...kanske?

    SvaraRadera