måndag 3 februari 2014

Svårfångad bjässe !



Med ökande snö- och istäcke i sjölandskapen kommer småningom de stora gästerna in mot land för att söka föda. De här är väldigt enkla att hitta. Bara stanna till i kön av uppstannade bilar och spana mot alla väderstrecken...
De är däremot otroligt svårfotograferade. På de avstånd jag har chansen att få syn på dem ,ser de alltid till att ha ett grenverk mellan sig och kameran. Sen är det något med fjäderdräkten som jag inte får till i bildbehandlingen än. Men det kanske småningom kommer till mig, det oxå.






Så här fungerar det hos mig. Väl utan besvärande grenar är de redan på väg bort. De tunga kropparna kämpar för att ta höjd och det innebär oftast än mer grenar att fotografera igenom.






Här tröttnade jag och har tagit bort några slemma träddetaljer. Men självklart är fågeln alltid på väg bort. Önskedrömmen är förstås att få sikte på örn som på låg höjd överflyger mot en. Så långt har i mitt liv detta aldrig inträffat. Och jag börjar bli till åren nu  :).

8 kommentarer:

  1. Härliga bilder, tycker inte att grenarna stör.Tvärtom förstår man att den är fotograferad på låg höjd.

    SvaraRadera
  2. Hej
    Svårfångad: JA.
    Men du har klarat att fästa bjässen mer än en gång och här publicerades fina bevis :)

    SvaraRadera
  3. Men Klas, vad spelar det för roll med en eller annan gren mellan dig och de vackra?...det är ju känslan som räknas, eller hur?
    Vackra bilder och visst ser man detaljerna i deras fina fjäderdräkt...inte alltid så lätt i motljuset:)
    Älskar örnar och har faktiskt förmånen att ha en som gäst över mitt tak här hemma då och då...men...den är väldigt snabb så fort jag "tänker kamera"...

    SvaraRadera
  4. Läckert!!
    Önskar man fick någon bild av rovfåglar som du.....rätt tid o plats är du ju på.....
    Grattis!

    SvaraRadera
  5. Jeg syns dem er vakre jeg.Begge bildene.Men jeg har ikke viten om hva som er perfekt bra.Liker følelsen det gir meg.Som om noen sier..Vis ,fortell .hva du ser med dine øyne..Så ja jeg syns du har fanget noe magisk!Og tenk det øyeblikket kommer alldrig mer tilbake.
    Her på landet i Bergen er det bare jobbing.Og slanking.Og titting på Stæren som nu har kommet pga lyset.Og venter med spenning på Tjeld og Vipe.
    Ha det fint!:))

    SvaraRadera
  6. Ja svårfångade är de, men härliga bilder visar du ändå! :)

    SvaraRadera
  7. Fina bilder på örnen. De är inte så lätta att fånga på bild när de flyger omkring, ofta på långt håll.

    Ha det gott,
    Erik

    SvaraRadera
  8. Magnifika fåglar alltid grymt härligt att se dom live

    SvaraRadera