onsdag 16 oktober 2013

Liten, karaktärsfull (2)




Det är väldigt spännande. Gå Vasspromenaden längs Tåkerns sydvästra strand och döm själva. I höga vassridån är sikten minimal åt sidorna. Vad som helst kan gömma sig . Riktigt, riktigt nära. Det gäller bara att smyga tyst, spana åt alla håll och vara beredd när det nån gång händer. Om något händer, är bäst att tillägga.



Denna gång välsignades min person av turen och jag gavs tillfälle att porträttera den tjusige skäggmeshanen med bara några metrar mellan oss båda. Han käkade, tittade upp, mätte mig med sin klara blick, återgick till maten efter först ha pschingat en trudelutt. Ja, de låter så enligt fågelhandboken och det är nog ingen dum beskrivning.
Den här gentlemannen kommer att återkomma i bloggen fler gånger.

10 kommentarer:

  1. Ja det låter bra att du visar han igen. Det är ju en otroligt fin fågel, utseendet är ju speciellt som bara den.
    Kanonbild!

    SvaraRadera
  2. Jisses vad bra du är.
    Dina bilder är fantastiska.
    Ett härligt solljus på fågeln.Är det morgon eller kvällssol?
    Tänkte när dovhjortbrunsten kommer igång kunde jag visa dig brunstplatsen, om du är intresserad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ingemar. Dina ord värmer inte minst för att de kommer från det hållet. I bilden råder morgonsol. Minns jag rätt är det faktiskt snett motljus, fågeln sitter lågt och det borde vara lite svårexponerat. Men hjälpen kommer från vassen på andra sidan spängerna. Den ridån verkar fungera utmärkt bra som reflektor.
      Jag skulle sätta värde på att bli visad brunstplatsen vi talade om. Om du vill kan du eposta mig på k-ljung@hotmail.com. Vi hörs!
      / Klas

      Radera
  3. Vilken lycka :)) Jättefin bild och tillika fågel!

    SvaraRadera
  4. Ja du vad kan man skriva?...
    Bilden är såååå underbar att det räcker inte med tusen ord att beskriva den :)
    Jag faller för den pladask och gillar allt, särskilt ljuset och fågelns blick :)
    Varma hälsningar
    Halina

    SvaraRadera
  5. Hej Klas!
    Vilken fantastiskt fin bild på denna ljuvliga art, skäggmesar är ju så fina.
    Hatten av för ytterligare ett mästarskott.
    /Ingemar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Ingemar! Tack för dina fina ord, värmer som alltid. Tänkte bara göra dig uppmärksam på att kommentarsfunktionen på din blogg inte syns. I alla fall inte på min dator. Det är kanske så du vill ha det, ville bara förklara varför jag inte skriver något.
      / Klas

      Radera
  6. Wow! Underbar bild på skäggmesen, färgerna är ju så varma och fina, sen är ju kompet och skärpan kanoners också.

    SvaraRadera
  7. Hej Klas
    Skäggmesen är en art som jag inte har lyckats med ännu och när jag ser din bild så blir jag bara besviken och avundsjuk på dig som verkligen har lyckats fånga arten på ett mycket professionellt sätt :)

    SvaraRadera
  8. Underbar bild...varm och go´ på en härligt vacker fågel...det får täcka de flesta superlativer man kan komma på...!!

    Steffe

    SvaraRadera