måndag 7 oktober 2013

Lättfotograferad (2) ??



Glömde nästan bort fortsättningen på min hungrige, "lättfotograferade" myrspov. Inte så mycket mer att säga än att jag försökt göra det vackra motivet rättvisa, men bildfilerna är i sitt utgångsläge mindre excellenta. Om man säger så. En stor svårighet i fågelfotografering (och all annan där det går undan) är ju att få skärpan på rätt ställe. Jag försöker allokera den till ansikte/ögon men med det minimala skärpedjup jag använder låser fokus gärna på vingtippar eller hängande ben. Extra besvärligt blir det som här när huvudet är så liten del av kroppen... Så lättfotograferad fågel i det att jag kom nära, betydligt mer svårfotograferad fågelkropp i rörelsen.




Nåja, någon sorts bilder blev de ju och de kommer med tack vare premiärobsen för min del.

4 kommentarer:

  1. Hej Klas!
    Ja dessa var mycket fina. Inte så lätt att fånga fåglar i flykt men här har du ju lyckats kanonfint. Vacker fågel dessutom. Den andra bilden ser nästan ut som en fiskande havsörn, i posen alltså, inte utseendet :-) Stiligt.

    P.S. Mina valrossbilder är fotade från en zoodiacbåt, det borde jag skrivt. Vi kom väldigt nära de är ganska orädda och nästan lite nyfikna. Ett bar betar i en zoodiac båt i ishavet vill man inte tänka på :-)

    SvaraRadera
  2. Suveräna bilder tycker jag! :)

    SvaraRadera
  3. Bra som vanligt, eller - helt enkelt bäst :-)

    SvaraRadera
  4. Dom vart ju riktigt fina, fina poser i båda. Och skärpan sitter på dom också, håller med om att det kan vara riktigt svårt att få skärpan på rätt ställe med stora bländare.

    SvaraRadera