onsdag 1 januari 2014

Nyårsnatt




Skål ! Nya året har just påbörjats, smällare och raketer ljuder fortfarande över nejden. Vet inte om det finns något som heter Hägerns år, men i alla fall har dessa fåglar i inte så ringa omfattning präglat min fågelsäsong som varit. Fina som de är är det bara att hoppas på fortsättning. Bilderna togs i lördags. Mörker och regn som vanligt men jag hade gett mig - nu höll jag på att skriva ett fult ord här - gett mig tusan på att denna lediga morgon skulle bilder göras.





De var fyra stycken fåglar och som vanligt håller hägrarna gärna lite avstånd sinsemellan. Här sitter två på åbrinken, ån som nu mäktig flyter genom landskapet.





Här har en annan just lättat, flykten är långsam och spikrak. Lätt att autofokusera trots Fiskartorpets brokiga bakgrundselement.





Nä, riktigt så här mörkt var det inte, bilden ljuger. Jag hade valt helt fel inställningar och underexponerade motivet. Men tyckte samtidigt att resultatet kom ut rätt hyfsat. Älskar dessa fåglar, de är så fotograferingsbara. Även när fotografen inte riktigt hänger med i svängarna.

6 kommentarer:

  1. Jag tycker att fotografen hänger rätt bra i svängarna ;)
    Bilderna är underbara som vanligt och jag älskar den första lite mer än de andra :)
    Underbara!
    Önskar Dig ett riktigt fint och Gott Nytt fotoÅr 2014!
    Halina

    SvaraRadera
  2. Häger är så fina. Blev ju jättebra fast det var fel enligt dig.
    God fortsättning!
    Grått här hos oss, idag är det inte ut med hundarna. Nyårsdagen brukar man inte vara ute.
    Majsan/

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Inte klaga på din dina svängningar med kameran, du hinner gott och väl med i vingslagen ;)
    Däremot är grå-vädret uselt och en väldigt ovanlig vinter även norröver.
    Gott Nytt År 2014! /bea

    SvaraRadera
  4. Hah hahahhaha!!du får meg alltid til å smile når jeg besøker bloggen din!aldrig noe trist og surt her i gården:)))Og hvilke flotte bilder!!Ai ai ai!!Misunnelig!Jeg er hekta på Hegrer, men søren ta om den lar seg fotografere!Ja jeg har komt så langt att jeg spør meg selv har den supesyn ?siden den virker som den ser meg på laaaang avstand!Og flyr avgårde.Og sover den med hode under vingen!stående?eller?Ja .sånn er det bare!Ønsker deg og dine ett FANTASTISK GODT NYTTÅR!Hilsen Anita i Norge.

    Altså helt vidunderlige bilder..og så TO Hegrer!Jøsses!

    SvaraRadera
  5. En stor prestation att hänga med så här bra i svängarna innan festen ens nått sitt slut. Skulle jag aldrig fixa ens en vanlig morgon. Bilderna är som vanligt underbara och varje gång du visar dem på bild blir jag lika fascinerad över dess kroppskonstitution. Gillar verkligen den sista där underexponeringen gör bilden än mer spännande.
    God Fortsättning och många fina fototillfällen önskar jag dig.
    M

    SvaraRadera
  6. Så härliga bilder på häger!

    SvaraRadera