torsdag 9 januari 2014

Snäll rovis ?



Här har just visats tuffa fågelhonor. Finns oxå plats för snälla rovfåglar ? Nåja. Som ser lite snälla ut, då. Och som dessutom var så snäll att den lät fotografen få sina närgångna bilder.





Inne i byn, 50 meter från kyrkan, satt ormvråken på en gren helt nära landsvägen jag sakta kom körande på. Backade, vevade ner rutan - och fågeln stannade kvar.
Sen blev det lite stressigt därinne i  bilen. Fotoutrustningen låg på passagerarsätet och var ännu inte kalibrerad för dagens ljus. Skamligt nonchalant, jag vet. Slå på strömbrytaren, lyfta upp de 4,5 kilona, ställa in relevanta parametrar, fokusera, flytta fokuspunkten så långt ner som möjligt för att motivet i alla fall nästan ska få plats på det korta skjutavståndet (17 meter). Fortfarande sitter snällisen där och blinkar åt mig. Känner mig som världens turgosse.
När jag senare betraktar den färdiga bilden, tycker jag nog att fågelns uttryck väl matchar dess beteende. Över det ansiktet vilar lugn och harmoni, förmodligen som efter en god middag vilket kanske var just fallet här. Vem vet ? Jag åkte därifrån med många bilder och en erfarenhet rikare.

2 kommentarer:

  1. Ai ai ai..Den var fin gitt♥siter så roligt der midt inne ved byen og larm fra biler og busser..Du var jammen heldig.Kansje den hadde ett godt øye til deg ;)
    Er du fotograf kansje siden du har med fotoustyr overalt..Ja..kan nesten lese meg til att du er det.Flink er du hvertfall fremmede.Ønsker deg en flott fotohelg-Hilsen Anita

    SvaraRadera
  2. Det var en snäll och fin rovis, härligt murriga färger I bilden och lagom mörk för mig.
    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera