torsdag 30 januari 2014

Fasaner (2)




Dessa är fasaner som föds upp på en gård i närheten. Sen får de gå fritt resten av tiden. Till dess de ska skjutas. Som jaktbyten. Jag har pratat med en jägare som tycker den formen av fågeljakt är spännande som går ut på att hunden stöter upp fasaner och hagelbössan måste snabbt lyftas, grovsiktas och avtryckas. Kanske lite grann av lerduveskytte. Vad jag själv tycker tror jag att ni läsare redan räknat ut. Slakt. Smakar det ordet ?






Men fram till den tidpunkten inbillar jag mig att just dessa individer lever ett gott liv. Kommer man tidig morgon om somrarna kan det faktiskt vara så fullt av dem på vägarna att man måste ta hänsyn till detta om man planerar en ankomsttid. Men bilen kör du genom om inte ett hav av så likt stora sjok med fåglar. Hanar och honor promenerar på vägen och finner väl ätbart där i dikesrenarna eller bara använder de öppna ytorna till social samvaro...






Men än råder vinter. Försiktiga mot människor som de ändå är kan de förstås inte veta att för de flesta av dem är den såväl den första som sista. För fotografen gäller oxå här gömsle och lång teleoptik. Jag har minst lika roligt - tycker jag - som jägaren. Önskar att fler kunde byta sida. Det gör nog fåglarna oxå.

4 kommentarer:

  1. Hej Klas. Jag håller med till punkt och pricka! Den jaktformen som du beskriver klingar väldigt obehagligt i mina öron. Betydligt bättre är det att göra som du gör - knäppa dem med kameran. Då mår ju både fåglarna och de som ser bilderna bra!
    Ha en trevliger helg!
    /SA

    SvaraRadera
  2. Ja även jag som jägare kan tycka...
    Föder man upp för att skjuta dem känns ju lite konstigt.
    Jag/vi som jagar älg o rådjur blir på ett annat sätt känns det som...de finns ju där.
    Söndag ska vi på rävjakt...gissa om jag för oväsen på mitt pass :-)
    Kan ju inte skuta räv ju.....men kan ju få fina bilder
    M/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra, Lindsjö ! Det är rejäla tag. Räv skjuts väl bara för att den tar jägarnas mat; som om den inte hade något egenvärde alls.
      / Klas

      Radera
  3. Vackra är dom!
    tja vissa kallar väl det för sport också men nja kan väl inte vara så svårt att skjuta fasaner när det kryllar av dom. Tycker det är bara lata jägare som gör så.
    Håller med om att det är så mycket roligare att fotografera dom.

    SvaraRadera