måndag 13 januari 2014

Skogsarbeten och brännviddsförlängning




Nu har kvällen kommit. Ute har det just börjat snöa. Kanske den ligger kvar tills imorgon bitti och i så fall kanske jag orkar dra ut en sväng i skogen. På tal om skogen, ja. Vinterns stormar har verkligen gått hårt åt trädbeståndet och skogsarbeten har i stort sett pågått sen oktober. Såg tre vithjortar idag som försökte kryssa mellan skogsmaskiner och manuell avverkning med motorsåg. Försiktigt trippar de fram, kikar bort längs vägar och andra öppningar. springer nästan hukande ett par steg innan det är dags att stanna upp och observera igen. Jag tror de är ganska stressade vid det här laget, "mina" djur.






Men tid att avsätta för fotografering har de förstås. Den här hinden stod blick stilla och kanske trodde att hon inte syntes. Men jag tror nog att även min person utgör stressfaktor i skogen. Därför har jag börjat pröva att sätta konvertern på teleoptiken. Det verkar fungera så där i mörkaste partierna, alldeles utmärkt i alla andra. Avsikten är förstås att kunna ta mina bilder på lite större avstånd än tidigare. 

7 kommentarer:

  1. Så juste av dig att inte närma djuren som eventuellt är sönder stressade av maskinerna I skogen. En ljuvlig bild med en skön svärta och en fin ljuspunkt.

    SvaraRadera
  2. - Halloj i söder.
    - En fantastiskt fin bild. Perfekt komponerad
    med huvudet mellan de mörka trädstammarna !
    - Ha en fortsatt bra kväll !
    Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  3. Nästan något trolskt över bilden, härlig bild.Har känt ett sådant sug att få komma ut.I eftermiddag när snön kom kunde jag gett mycket för att få sitta ute i naturen med kamera och teleobjektiv.Men när det är dax hör jag av mig så träffas vi skogen och tar en fika.

    SvaraRadera
  4. Vithjortar???...här har jag missat något!?...allvarligt talat så har jag aldrig hört talas om vithjortar???
    Får googla i morgon, hoppas att du inte driver med mig, naturmänniskan...
    "vithjortar"...hmmmm???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, vita hjortar. Inga albinodjur utan egen variant av dovhjortssläktet dama dama. Finns en del på internet om du vill ha vidare information. Kolla även in Ingemar D Kristiansens blogg i inläggen ovan.
      / Klas

      Radera
  5. Så fin bild...du har tur du att se dessa vackra dovar

    SvaraRadera
  6. Magiskt vackert och den poserar verkligen fint för dig. Säkerligen mycket tacksam för att den respekt du visar. Allt Gott till dig.
    M

    SvaraRadera