lördag 25 januari 2014

Ormvråk (2)





Tillbaka till min dimmiga ormvråk - mitt - i - byn. Min glädje att komma så nära på det vildaste av vilt - som väl rovfåglar kanske kan sägas utgöra - är minst sagt påtaglig. Normalt försvinner de ju annars fortare än den där berömda löningen. Istället här som om ömsesidigt kontrakt ingåtts : Du sköter ditt så nöjer jag mig med mitt. Uppenbart hade ormvråken stora förväntningar på sitt valda jaktställe och ville inte på villkors vis mista platsen.







När den till sist vänder ryggen mot en och samtidigt oförtrutet fortsätter sitt spaningsarbete. Då känner man sig nästan accepterad. En lustig känsla för någonstans i hjärnvindlingarna ropar en liten röst att så kan ju inte alls vara fallet. Rovfåglar har knappast varit välkomna i människors vardag under tidigare epoker. I alla fall inte bland lantbrukarna som gång på gång tvingats se sina uppskattade fjäderfän decimeras. Men idag kunde vi båda lägga gammalt groll åt sidan och jag tror vi båda hade en god stund där under det stora trädet.

5 kommentarer:

  1. Så kul att kunna få sådana här bilder......ska försöka ta mig ut och kolla om ugglan är kvar där vi släppte den

    SvaraRadera
  2. Heh heh heh forsvinner like hurtigt som lønningen--hahahahah:))Den var god!

    Åhh disse majestetene du klarer å fotografere.De er utrloleg vakre.Jeg skal nå lage min egen meise bolle til fuglene her jeg bor.Og henge de på en tynn lang grein så svaier slik att kråkene ikke tar den.
    Takk for ett flott innlegg.En fin fin helg til deg og dine:))

    SvaraRadera
  3. Trevligt stund i gott samförstånd och vilken lycka att få ta dessa bilder. Skönt när gammalt groll kan läggas åt sidan och utrymme ges till var och en. Trevlig stund även för mig att få ta del av fina bilder och fyndig text. Tack, tack.
    M

    SvaraRadera
  4. Hmmm, en lite smått irriterad herre om jag inte ser helt fel!?
    Men du, vacker är han och vilken tur du hade...eller var det skicklighet:)...ja, naturligtvis var det så:)
    Ni fick i alla fall en trevlig stund tillsammans...på lika eller olika villkor.

    SvaraRadera
  5. Wow, vilka bilder! Sista vill jag ha på väggen. :-) (Bilden, inte fågeln...)

    SvaraRadera