lördag 30 november 2013

Kormorant eller havsörn ?




Så har man hälsat på Tåkern igen. Det var för förhållanden bilden nedan illustrerar som jag lämnade Skåne. Ingen direkt påtaglig förbättring följde med resan norrut. På den punkten. På jakt efter skäggmes, förstås. Och som de busade i vassen ! Ett tag var det skäggmesar runt omkring mig, vart jag tittade. Men till skillnad från tidigare besök hittades inga sugna på  att visa upp sig denna gång. De nöjde sig med att sitta lågt i vassruggarna och bara ljuda.






Men ett minne bär jag med mig för resten av livet. Nästan framme vid plattformen ser jag en rörelse till vänster. En stor fågel lämnar trädet den suttit i, kanske 30 meter bort. Givetvis ser den direkt till att skogskanten blockerar alla fotograferingsögonblick. Fick därefter ett par bilder bakifrån på vad jag tror är en ung havsörn. Men det var inte allt. Upplevelsen gick djupare än så. Tack vare ljudet. Medan vingarna för mina öron ljudlöst förflyttar fågeln gjorde inte språnget från trädtoppen det. Den kastar sig framåt, bromsar upp fallet med utbredda vingar innan den sätter fart. Det ljudet var påtagligt. Ett mjukt svischande läte. Kändes häftigt, vill jag lova.






Så vilken bild är sämst ? Nog tycker jag att Tåkernörnen har det lite lättare för sig :)

5 kommentarer:

  1. Usch då vilket väder det verkar ha varit :( Håller med Fjällripan örnen blir min favvo.

    SvaraRadera
  2. Det var väldans vad du sprutar ut inlägg här.Hur långt har du till Tåkern?Är väl en bra bit att åka.Det är märkligt med storskarvar som flyger förbi.Dom hörs ju inte alls.Så ljudlösa.Skäggmes är en fågel jag verkligen skulle vilja se och fota.
    För ett tag sedan var jag i Höganäs för att hämta några burfåglar och hade ingen kamera med mig.Det förbannar jag än idag.Så många Glador jag fick se i luften och längs åkrarna och vet du vad jag fick se mer...jo TVÅ STORKAR som stod på en åker på fint fotoavstånd i bilen.Skit och vademecum!!!Har ju ALDRIG sett Stork IRL innan...mutter...mutter...
    //Kicki

    SvaraRadera
  3. Hej Klas,
    Inte enkelt när det är taskigt ljus att fota speciellt inte flygande fåglar. Min favorit blir bilden på örnen men ibland så händer det ju speciella saker runt en bild. Bara för att en bild är tilldragande för en betraktare så kan man ha helt andra känslor till en bild som inte alls blev "bra".
    Ha en fin vecka
    /Ingemar

    SvaraRadera
  4. Har har du en havsörn...mitt inlägg du kommenterade tidigare visar en kungsörn!
    En viss skillnad! ;-)

    Steffe

    SvaraRadera