söndag 17 november 2013

Konsten att hålla sig utanför hagar. Eller tvärtom.



Naturen är som bäst när man gissar fel. Ingen tvekan om det. Här stod vi två naturkunniga personer och diskuterade vilken väg kronhjortarna skulle ta. Ingen svår gissning att det måste bli över fälten därför att alternativet vore att simma över ån. Så med ungtjurar i hagen, omgärdad av elektriskt tråd,  kom vi fram till att de lätt hoppar över den bara metern höga avspärrningen. Ställer in mig och kamerans fokusmode på detta. Så vad händer ?





Osannolikt. Jag fattar fortfarande inte hur det gick till. I en enda smidig sekvens av rörelser flöt de stora kropparna in under bottentråden. Som sagt elektrifierad. Nu är det ju möjligt att elaggregatet köpts in på Ikea och därför var ur funktion. Kanske inte så sannolikt ändå. Nej, det troliga är väl att snabbhet + torr, fluffig vinterpäls gjorde att elstöten kunde undvikas.
Jag har skrivit det tidigare. Dessa djurs fenomenala spänst och graciösa rörelser förvandlar den bäst utbildade dressyrhästens till stolpig knyckighet. Till detta kommer nu blixtsnabb perception. Jag tänker mig själv situationen att i full fart spänsta mot en tråd - decimetrar ovan mark -  och utan att stanna upp kasta mig under den och fortsätta på andra sidan som om inget hänt. Ha, ha. Det skulle nog slutat illa, är jag rädd.
Någon som fortfarande är förvånad över 70-talets hjortrymlingar? I så fall kan jag vittna om var ett högt, specialkonstruerat hjortstaket knäckts. Kraftiga störar nerpålade i marken förslår inte så mycket när en kronhjort vill in eller ut. I detta fall hade fyra gått mitt av och staketet låg på marken.

6 kommentarer:

  1. Härligt fångad bild!!!
    Ja ibland kan man undra hur de kan greja det

    SvaraRadera
  2. Valet av passage förbi eltrådar kan ju bli fatala för hjortarna, man har ju sett det på bild många gånger där hjortarna snärjt in hornen och utifrån din bild kan man ju föreställa sej hur lätt det händer att hornen fastnar.

    SvaraRadera
  3. Har sett samma fenomen med rådjur. Trodde att de utan vidare bara hoppar över tråden men faktum är att de kryper under....Väntar på nästa inlägg där någon fotar när du prövar samma sak i en enda rörelse som du skriver ;-)))
    P.S. Kungsfågelbilden var kanon !
    P.S. Ja min tärnbild var tagen på kvällen i fint varmt släpljus, därav färgtonen

    SvaraRadera
  4. Som vanligt en liten underhållande historia . Att du lyckades fånga det på bild blir jag imponerad av.

    SvaraRadera
  5. En kul liten historia...OCH naturen är nyckfull...man vet aldrig vad som händer!?
    Det har jag lärt mig den hårda vägen! :-)
    Igår kom duvhöken efter att det gått hela dagen och både kompisen och jag hade helt fel inställningar i kameran för att kunna plåta den i bra bilder...kompisen manuell fokus men såg bra ut i sökaren...hade glömt ställa om till autofokus så han smällde av en serie...alla i oskärpa...jag hade för låg ISO och lång slutartid och ögonblicket var snabbt borta och sen en hel radda svordomar över den egna klantigheten...men höken kom igen senare så vi fick några fina sittbilder i alla fall men utan klor...men det kommer det med...optimist...javisst! :-)

    Steffe

    SvaraRadera
  6. Alla dessa djur kan mer än vad vi människor tror :) en älg till exempel anses inte som smidig men när vi människor beger oss ut i älgens miljö så är det vi som är klumpiga och inte dom :) Fint fångat och bra text!

    SvaraRadera