tisdag 19 november 2013

Mörkrets härskare fotograferade



Efter att under större delen av hösten kämpat mot trastar som flyr fältet från 50 meter eller längre, hade jag igår turen att möta deras uppförandemässiga motsats. Hade fyra koltrastar inne i ett mindre träd vid åkanten. De var tysta så jag fick inte ens chansen att smyga på allvar innan jag stod så nära att jag tvingades backa ett par steg. Inte ens då flög de upp. Misstänker att de förlitade sig på omgivande, tätbevuxna grenverket för sin säkerhet. Mörkt var det ju såklart därinne oxå.





Den här frihandstogs på 1/40s , 700 mm brännvidd, ISO 1600, så ganska tuffa förhållanden. Bilden härunder behövde 1/30 s. Så fåglarna lät mig hållas. Inte kan det bli några bilder ur den här röran...





Kanske inga kioskvältare duger de gott åt mig. Första bilderna på koltrast sedan förra året, tror jag. Alltid något att glädjas över. 

3 kommentarer:

  1. Koltrastar eller trastar kan vara så otroligt skygga. Otrolig skärpa du fick trots slutartiden och den långa brännvidden. Fina bilder tycker jag, ofta hittar man ju dom i såna miljöer.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jättefina bilder på koltrasten!!

    SvaraRadera