måndag 8 juli 2013

Köp en lärkruta !



Tog en hel serie på denna upprörda sånglärka. Den skrek. Rättare sagt, den skrek hela tiden. Min nära position brydde den sig inte ett dugg om. Här fanns viktigare saker att tänka på. Jag kan inte tro annat än orsaken till lidandet fågeln uppenbart demonstrerade kanske inte syns i bild, men i alla fall utgjordes av bakomliggande fältet. Nyslaget som det var. -"De har förstört mitt hem. Vad ska jag ta mig till!?"
Har aldrig tidigare sett detta. En fågel som gråter. Jag skakar fortfarande av denna individs desperat uttryckta känslor när jag nu tar fram bilden på bloggen. Så vad göra? Ingenting? Nä, jag köpte idag 5 lärkrutor. Någonstans får några sånglärkfamiljer det lite bättre. Det hjälper inte fågeln i bild men lättade lite på mitt samvete. Jag har ju inte gjort något fel. Men dessa fåglar är på något sätt mina kompisar som det väl måste bli när man träffar dem varje dag.
Titta in på på Sof´s hemsida om ni är intresserade av lärkruteprojektet.

5 kommentarer:

  1. O nej va tråkigt :(
    Markhäckande fåglar kan inte ha det lätt med alla faror som dom kan råka utför. man blir förstås ledsen när man ser sånt, men grymt bra av dig att köpa lärkrutor visste inte ens att man kunde göra något sådant. Blir väl att göra något sådant själv också.
    I övrigt en underbar bild på sånglärkan.

    SvaraRadera
  2. Så sorgligt att ta del av Sånglärkans öde, vet precis vilken vanmakt man känner.
    Ska genast gå in och kolla ditt tips.
    Snyggt fotat.
    M

    SvaraRadera
  3. Nä det var nog brun kärrhök...men det roliga var att igår så flög en ny röd glada lågt över trädgården o hustaket....sprang in o hämtade kameran o fick något långskott på den....det var inte samma även att det är inte så långt fågelvägen.

    SvaraRadera
  4. En fin gärning du gjorde för Sånglärkan.Och klart man ställer upp för sina vänner.Varför lärkan skrek får vi aldrig veta men att hjärtat finns hos våra bevingade vänner är ett som är klart.Jag är lika blödig som du på både gott och ont kanske.
    //Kicki

    SvaraRadera
  5. Hej Klas!
    Fint att du slår ett slag för dessa lärkrutor verkligen bra investerade pengar.
    Ha det gott
    /Ingemar

    SvaraRadera