tisdag 7 april 2015

Råget i sista ljuset



OK. Nu verkar rovfåglarna vara installerade. För några dagar fotograferade jag brun kärrhök, honan tror jag. Igår fiskgjuse. Inga bra bilder. Vidare siktades den igår, ffg. Sittande på landvägen, den efterlängtade sädesärlan. Så nu inväntas resten av det stora gänget småfåglar. Några har säkert redan tjuvstartat. En skådare lyssnade på drillen och utbrast att här var det gransångare, minsann. Detta inträffade redan för en vecka sen men inga visuella observationer för min del än.
Igår på kvällen dags för en skogspromenad. Såg baken på några rådjur och tre skygga harar på ett fält. Inte ett enda fototillfälle! Så med hundra meters gångväg kvar till bilen dyker de plötsligt upp, en efter en. Men det börjar bli mörkt och jag har glömt enbenaren hemma. När jag senare åker hem finns rådjur i alla hörn. Bilden nedan, sista rutan för kvällen, togs nära landsvägen alldeles intill tomtgränsen... Märkligt så det kan bli ibland.





De var tre stycken getter som njöt av solens sista strålar. Alldeles för nära min framfart backade de av något och jag hann få fram kameran och tog med stöd mot bildörren bilden på den djärvaste av dem. Manegen krattad, ljussättningen ordnad. Tagning! Så här välordnad miljö önskar man att man kunde få arbeta oftare med.

5 kommentarer:

  1. Verkade som att du gick över ån efter vatten.... =)
    Men trägen vinner och du fick din bild. Snyggt.
    Nu får jag gratulera till Sädesärlan, hit kommer den när vi krattat gräsmattan,
    och då brukar dom trippa helt orädd omkring och berätta om sin resa från Egypten.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Jättefin bild på rådjuret! Angående kärrhök, så fick jag se en blå kärrhök förra veckan. Så otroligt vit och fin! och den jagade länge över lägdan.... fick tyvärr inga bra bilder då systemkameran låg hemma som så mången gång förr...

    SvaraRadera
  3. Har blandade känslor, när jag ser det vackra djuret på din ljuvliga bild....
    De är vackra, brrr, hemska... ;)
    Det blir inte många tulpaner som får blomma i år i min trädgård...
    De lär sig ganska snabbt de hinder jag använder och det börjar bli utmaning att ha trädgård så nära det vilda... Vi får bygga staket :(((
    Underbart ljus i din bild.
    Hälsningar Halina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förståelse för blomälskare som du hyser blandade känslor för de välkända trädgårdsmarodörerna. Kanske elband/-rep, ljussensorer eller annat fantasifullt kan avhjälpa? Kan hästar hållas innanför en hage måste andra djur med snarlika metoder kunna motas bort. Lycka till, kanske du skapar affärsmöjligheter...
      / Klas

      Radera
  4. Mycket möda den kvällen, men belöningen kom till slut.
    Geten tycks inse hur vacker hon är i det fallande ljuset...ton i ton och fin komposition:)

    SvaraRadera