måndag 6 april 2015

Dagens resultat...




Tidigare idag - läs igår - bevakade jag luftrummet från tornet vid den lilla sjön. Som vanligt. Inte mycket hände. Skådare kommer upp, hälsar och är snart borta igen. Efter ha varit ensam en kvart blir jag plötsligt medveten om en ljudkuliss, som plaskande vågor inne i vassruggarna. Vad kan det vara för ljud, tänkte jag.
Så föll oväntat den kära polletten ner. Jag kikade oxå ner. Och där var de ju, grodorna som tumlade runt i kärleksnästet som utgörs av viken alldeles intill. Inget knussel här, inte. Pang på rödbetan och därefter till nästa partner.
Lite senare än mer tur. Jag försöker dessa tider göra visit åtminstone en gång per dag till ängarna. Såg dem direkt. Rödbenor, årets första! Som en del andra vadarfåglar otroligt godmodiga i sitt uppträdande mot oss fotografer.






Två stycken vandrade runt i översvämningen, tittade på mig och gick sedan rakt mot mig. Jo, jag hänger ut från bilen, med värsta telet framme. Fantastiska fåglar, dessa. Efterhand försommaren går brukar de kunna bli än mer fotograferingsvänliga, kan knappt vänta tills dess. Välkomna till oss skåningar! Nu väntar jag bara på sädesärlan. Isbrytaren, som en del skådare kallar dem. Efter den kommer resten av småfåglar, sägs det. Fast finns det is kvar att bryta längre?

5 kommentarer:

  1. Snyggt fångat ,även om du har lite vuxeninnhåll här idag .Vi kör norröver idag och hälsar på mina föräldrar ,så det blir inget fotande idag heller ,program alla dagar ,Ha det bra ,Nette

    SvaraRadera
  2. Ja dom våningsgrodorna kan man nog sknart se här uppe i norr också,
    inte har dom väl som svanar bara en partner.
    Tänk när man var liten och samlade grodrom i en burk och kunde följa
    med när det blev små grodor.
    Grodbarn behöver inte sina föräldrar alls, dom bara kläcks och simmar vidare,
    om dom inte blir mat.

    Gillade skarpt den där långben du fångat.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  3. Rödbenan är en av favoriterna! Så förstås tofsvipan med sin härliga vårsång :-)

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder! Rödbenor är riktigt vackra fåglar, här har du fångat den fint i skön miljö.

    Ha det gott,
    Erik

    SvaraRadera
  5. Åhhh, fantastiskt fin bild på Rödbenan i underbart ljus. Det är så spännande att få ta del av alla arter du har där långt ner i landet.
    Allt Gott.
    M

    SvaraRadera