söndag 19 april 2015

Fotografisk jaktmark





Eftersom frågan ställts :
Jo, ängarna jag baserar mycket av min fotografi på tycks tillåta viss närkontakt med fåglar. Många fågelentusiaster, något färre fotografer, har sedan länge vetat om detta och kommer i skaror från alla håll, även från utlandet. Mina amatörmässiga funderingar urskiljer åtminstone fyra orsaker. Området är strategiskt väl placerat, fångar upp stora migrationsvågor. Fåglarna är därtill så många på ett begränsat område. För att få plats trängs en del individer ut mot de av vinklarna vi kan vistas i. För det tredje verkar enskilda individer - långt ifrån alla - i sig självt inte särskilt oroade för oss; rovfåglar, notoriska äggplundrare som kråkor, räv. De är fienderna. Lägg därtill att räven jagas mycket hårt i dessa trakter. Länge sen man läste om mänskliga äggplundrare, även om de kanske finns kvar nånstans därute. För det fjärde, slutligen, råder tillträdesförbud hela året.
Allt detta spelar naturfotografen i händerna. Så länge man sitter i sitt gömsle, läs bilen. De som stigit ur har direkt inkasserat massiva uppflog och ilskna blickar från omkringvarande entusiaster.

Nog om detta. Badande storspov var nytt för mig. Fågeln tvättade sig ren i en liten pöl helt nära vägen, får m a o inte plats i sökaren. Jag biter ihop, fotograferar ändå. Alltid en avvägning hur mycket brännvidd man tar med sig. De som är smartare än jag har förstås en ytterligare utrustning med mindre brännvidd påskruvad vid sidan om. Jo, jag har en sådan uppsättning. Ligger kvar hemma, var annars?







Tar med ett par bilder till. Godmodiga, eleganta. Som gjorda för en kameraman. Kan mer begäras? Moder Natur måste varit på mycket gott humör när dessa varelser kom till.

6 kommentarer:

  1. Roligt att komma så nära! och jättefina bilder, gillar särskilt den första!! :)

    SvaraRadera
  2. Härligt, om jag också kunde uppbringa såna fina foto-jaktmarker :)
    Fantastiska badbilder! /Bea

    SvaraRadera
  3. Ja du, det finns många olika sorters gömslen...och ibland finns det inga alls:)
    Behov skapas och allt är lika bra så länge den behövande är nöjd...bil, tält, hus, älgtorn, buskar...eller bara fotografen rätt upp och ner...fotografen som drar till sig viltet?
    Undrar just om det är dina "spovisar" som jag kommer att träffa uppe i mitt norra hem till midsommar...man kan ju alltid önska, eller hur!?

    SvaraRadera
  4. Fina jaktmarker du har här Klas.....och fint att du fått ordning på "gömslet" dvs bilen :-)
    Alltid intressant läsning du bjuder på och såklart fina bilder !

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga jaktmarker du har...ibland skulle ett 200-400 sitta fint men då grämer man sig väl för att den fasta 500 ligger hemma när man skulle behövt liiiiiiiiite längre brännvidd...alltid är det något fel...typ...! :-)
    Funkar "nya gömslet" bra...? :-)

    Steffe

    SvaraRadera