lördag 25 april 2015

Fel metod blir rätt??



Hann inte ens upp i tornet innan strandskatan lyfte. Bakom ryggen på mig. Ingen chans ändra på kamerainställningar innan ögonblicket bokstavligen flugit förbi. Så motivet fångades med den i andra fotograferingssammanhang så nyttiga spotfokusfunktionen ; kameran jobbade med en fokuslåsande yta något större än 1% av bildens sammanlagda. Knappast optimalt för situationen. Men det finns som bekant andra kriterier än bara skarpt återgivna motiv. Jag blev i alla fall positivt överraskad av bildresultatet.







Som kanske framgår flög strandskatan snabbt, lågt och nära. Jo, snett mot solen därtill. Oceaner med efterbearbetning? Nä, inte alls. Har ljusat upp ögat och beskurit bildens högra sida. Annars inget utöver det vanliga. Berätta gärna vad ni tycker.

5 kommentarer:

  1. Inget fel på den bilden i mina ögon .Vi var och tittade efter strandskatan igår men såg ingen ,däremot hade dom hörts på vår holme idag enligt männen i huset som besökte den .Jag jobbar ju lördagar .Ha det fint ,Nette

    SvaraRadera
  2. OOOO! Vilken bild och vilken fågel! ;)))
    Jag får prata med min "kusin" så hon poserar lite lugnare för dig i framtiden :)
    Hälsningar Halina

    SvaraRadera
  3. Riktigt bra bild! Jag har bara sett strandskator några få gånger och då alltid på långt håll. Men de är riktigt fina! :)

    SvaraRadera
  4. Den va fint fångad. Perfekt kamera du har :)))

    SvaraRadera
  5. Snyggt, snyggt och strandskatan är ju snygg med sin vackra näbb,
    och benen är väl också orange ???

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera