lördag 18 maj 2013

Lite av varje



Naturen härnere är starkt försenad i utvecklingen. Tidigare år har man sett kronhjortskalvarna springa runt i början av maj. Denna vår har de,  av mina fåtaliga observationer att döma,  inte kommit fram ännu. Nog ser denna hind på bilden - tagen förra veckan - ut att ha en liten bit kvar. Denna blir den sista bilden på ett tag från min ytterst produktiva naturruta. Hela området fälldes ju förra sommaren och nu stängslas hela rubbet in. Ska väl bli julgransplantering eller annat "nyttigt" för markägaren. Så det blir att dra till annat ställe. Trösten  i bedrövelsen är att djuren drar ju de med. Så med lite tur drar vi till samma ställe.
En helt annan sak. Just tillbakakommen från Tåkern fick jag tre nya kryss, fast jag förstås inte kryssar i egentlig mening. Svartvit flugsnappare, flygande rördrom och rödhuvad dykand, sistnämnda en raritet. Taget tillsammans med strålande sol och kraftiga vindar - men ljumma - och sommartemperatur på skalan,  var det en helt igenom lyckad dag. 

3 kommentarer:

  1. Det var väl den långa vintern som ställde till det lite för djuren och det känns väl som att allting är väldigt försenat.
    Grattis till kryssen, speciellt dom 2 sista.
    Tråkigt med din skog som försvann, förhoppningsvis hittar du djuren igen.

    SvaraRadera
  2. Kul med fler kryss.
    Jag har inte sett rådjur på ett tag nu. Sambon såg en älgko idag men hon hade inte kalvat ännu

    SvaraRadera
  3. - Halloj i söder.
    - Snygg bild. Gillar kompositionen starkt.
    Lycka till med nya jaktmarkerna.
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera