onsdag 30 juli 2014

Känslan av vilt




Försökte göra något positivt av gårdagskvällen och bestämde mig för en sen skogspromenad. Inte mycket till skog kvar, som redan berättats om i dessa spalter. Harar ser man överallt, kanske de gynnats av avverkningarna som just nu producerar växter passande deras "arbetshöjd". En enda vithind betade på ett stort betfält och rådjur hördes skälla lite varstans ifrån. Så jag var inställd på en lugn fotopromenad med betoning på promenad. Det är väl alltid i dessa situationer, med garden sänkt lika lågt som förväntningarna, som intressanta saker inträffar? Så är det ofta nog, kvällen blev inget undantag.
Här kommer han som skapade upplevelser, räddade min kväll. Den fine råbocken stiger plötsligt fram, eller snarare siktas han i öppningen vid vägens slut. Han vandrar längs stycket, låter sig smaka av betblast - och i bild - den flora som växer intill. Så gott var det att äta att han inte för ett ögonblick brydde sig om något annat.






Här står jag tjugotalet metrar bort, helt öppet, med kamouflagejackan som enda döljande faktor. Solen lyser på min rygg, silhuetten av människa kan för ett djur inre bli tydligare. Lugnt tittar han på mig medan han mumsar i sig, återgår till än mer ätande. Förvisso använder jag denna kväll en kamera med riktigt tyst slutare, men det finns ingen chans i världen att bocken varken hörde eller såg mig. Han bara ignorerade. Det är för sällsynta ögonblick som dessa jag fotograferar. Ja, en rejäl portion fritid försvinner här. För en liten, liten stund tycker jag mig fått kontakt med det vilda, blivit accepterad som del i det vildas värld. Har man en gång upplevt den känslan vill man så förtvivlat gärna komma tillbaka...

5 kommentarer:

  1. - Halloj i söder.
    - Vackert Klas. Förstår känslan.
    Dina bilder på den mobbade Hägern är kanon. Vilka
    ögonblicksbilder....
    - ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
  2. Härlig sommarbild på en råbock, vilken blick han ger dig.Konstigt ibland kan man vara dom väldigt nära, sen ibland är det stört omöjligt att komma dom nära.

    SvaraRadera
  3. Vacker bild på bocken. jag har inte sett mycket vilt det senaste alls. Bockarna borde komma fram nu. Inga älgar heller på de fina klöverfälten som borde vara mumma för dem

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig Bock, och vilket härligt foto!

    SvaraRadera
  5. Ett riktigt fint sommarfoto ,här ser vi inga djur ,dom har blivit sällsynta förut såg man alltid älg .Vi fick en liten regnskur till slut ikväll så nu är det lite lättare att andas.ha det fint ,Nette

    SvaraRadera