torsdag 17 juli 2014

Glada på bal(vagn), femtielfte gången





Håller koll på den här individen. Från förra året. Kan kanske bli densamme oxå i år. Vagnen är utkörd och årets första sittande glador fotograferade jag för ett par dagar sedan. Har inte hunnit färdigställa de filerna ännu.





Hur som helst är jag tacksam för motivet som sådant. Antar att fåglarna är så förtjusta i balvagnen för den erbjuder den enda lite högre utsiktsplatsen över hela det stora matbord som utgör bondens stycke. På tal om bonden verkar han vara med på noterna; vinkelrätt har han låtit göra en lagom fotograferingsvänlig öppning bland de uppstaplade ensilagebalarna. Heder åt det hantverket!





Kvällsljuset skapar lyster i fjäderdräkten, även i snett motljus som gäller här. Varför halva fågeln skurits bort? Tja, beror på att det mesta av den beskärningen fick göras redan i sökaren. Som framgår av övre bilderna måste jag lägga kameran på diagonalen för att så mycket som möjligt av fågeln ska komma med på bild.Ett pris jag gärna betalar för förmånen att i r l få komma dessa skönheter nära.

3 kommentarer:

  1. - Halloj i söder.
    - Kanonbilder Klas. Mästerlig klass !
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
  2. Mycket härliga bilder på den fina gladan sittandes I kvällsljuset :)
    Jag skulle inte heller klaga ifall nån rovis skulle sitta så nära en ;)

    SvaraRadera
  3. Fina bilder!! Trevligt att någon ställer upp för oss fotografer under dessa lugna tider :-)

    SvaraRadera