måndag 21 juli 2014

En till tillbakablick




Flera småfåglar minns nog vintern som var. En del säkert med rysningar och obehag. För då var första gången sparvhöken regelbundet gjorde besök vid min matning, 3 meter utanför vardagsrumsfönstret. Taktiskt gick den tillväga på så sätt att den satte sig på toppen av kaprifolen och antingen satt kvar blickstilla, väntande ut de små som fångats under växten. Eller gjorde den sig stor, sparkade på busken, försökte skrämma den lilla blåmesen ur sitt tillfälliga skydd. Faktiskt gjorde sig höken rejäla ansträngningar för sitt uppehälle. Jag såg den på marken vid ett tillfälle t o m lirka sig igenom trådstängslet i ett (fåfängt) försök att överraska från det hållet. Tänk om den fastnat!?





Vacker och spännande för mig som fotograf, hoppas jag fågeln ska återkomma kommande vintrar. Lite samarbetsvillighet bjöd den oxå på. Jag lånar din kaprifol och du får fotografera mina granna fjädrar! För den noterade helt klart allt av intresse som utspelades på andra sidan fönsterrutan. Och brydde sig till slut inte stort. Som jag hoppas dessa nära nog obeskurna, på bloggen tidigare opublicerade, bilder illustrerar.

1 kommentar:

  1. Granna bilder! Å damen ifråga är hustrun och hon tycker allt som jag gör är bra! Håller fingrarna i kors! ;-)

    Ha en fin dag!

    Steffe

    SvaraRadera