fredag 20 september 2013

Lyser upp mörka skogen



Just när jag klickade på rovfågelsbilden jag valt ut till detta blogginlägg flög en duvhök förbi fönstret. Snabbt ut för att reka. Ibland kan den ju slå sig ner i någon av björkarna, men jag fick tji denna gång.
Under hjortbrunsten spanar  jag åt alla håll. Automatiskt när jag går, i brösthöjd. Därför missade jag tornfalken som till en början satt ner i gräset. Upp flög den, tvärnitade framför utsedd trädstam och upp längs stammen efter lämplig gren. Den gjorde så många gånger, så kanske ett typiskt beteende här.



Fågeln såg till att hålla avstånd, alldeles självklart så. Här fick jag i alla fall en bild inne i tallskogen. Inget märkligt med den mer än att jag saknar täckande grenar & sly som annars alltid tycks uppträda. I den mörka omgivningen utgjorde min tornfalk ett lättupptäckt mål, men den var lika glad för det.

1 kommentar:

  1. - Halloj i söder.
    - Lysande. Gillar även den ensamma Råkan !
    - Ha en fortsatt bra dag och trevlig helg !
    Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera