lördag 28 september 2013

Cool fågel ! (1)


Här följer en ytterligare berättelse från Naturen. Vill knappt tala om vildmark i mina bebyggda trakter. Hur som helst så var denna speciell för mig. Jag kommer fram till ett högt buskage där en fågel piper särdeles högt. Noga tittar jag efter den, följer hörselintrycken längs tänkbara grenar in i vegetationen, ser ingenting. Väl skyddad långt därinne sänder den förmodat lilla fågeln ut förtvivlade varningsrop. Efter en stund gav jag upp, det fanns inget fotografiskt att hämta ur denna situation. Går fem steg, tvärnitar. Detta är vad jag ser. I trädet intill sitter sparvhöken och putsar sig. Den verkar inte bry sig ett skvatt om min annars nog så skrymmande person. Och var så klart upphov till varningslätet inifrån busken.




Det går inte att ta miste på något. Här tittar den på - eller kanske rakt igenom - mig på ett avstånd om fem meter. Varför flyger den inte? Förvisso har jag solen bakom ryggen men det är ju ingen förklaring med en fågel av den här kalibern på tapeten. Den tittar på mig och kanske grunnar över mitt nästa steg? Jag tar så klart tillfället i akt och bränner iväg något tiotals rutor.
Jag tror denna är en sparvhök därför att den fysiskt sett gjorde litet intryck. Fortsättning följer.

5 kommentarer:

  1. Helt herligt bilde og det du forteller:))

    SvaraRadera
  2. Grattis ! Rätt tillfälle...ibland stämmer det. Såklart också för att du "hör" naturen och lyssnade efter varningslätena.

    SvaraRadera
  3. Härlig story Klas :) de flesta gångerna så är läten den bästa hjälp man kan få ute i skogarna :)

    SvaraRadera
  4. Den enfotade höken ;) Vilken härlig upplevelse att få komma så där nära en rovis utan kamo. Mycket trevliga bilder vart det också.

    SvaraRadera
  5. Sånt där händer aldrig mig! Grattis till ett fint möte!

    Steffe

    SvaraRadera