onsdag 18 september 2013

Rädda kungsörnen!





Såg på en annan blogg att regeringen tydligen är i farten med att decimera vårt bestånd av kungsörn med tre fjärdedelar. Jag vill gärna tro att allt är ett misstag, men se gärna efter själv på http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=8017 
Se oxå http://www.sofnet.org/sof/huvudnyhet/huvudnyhet/en-rovdjurspolitik-i-form-av-dimrida/
Tack, Edwin för infon, http://www.edwinphoto.se/1/post/2013/09/skriv-p.html#comments




I sanning en sorglig dag om/när detta genomförs. Jag har skrivit under. Gör du det oxå. Detta är inget annat än kvalificerat vansinne som kan få borgerliga sympatisörer som jag själv att blankrösta nästa år. Det språket är tyvärr det enda en del politiker förmår förstå. Gör dem medvetna om detta!!

5 kommentarer:

  1. Sad and unbelieveable that they would even consider this.

    SvaraRadera
  2. Har också sett det på en annan blogg - och skrivit under. Samt spridit budskapet. Vi får se om det får någon effekt. Snart är vintern här - hoppas på lite örnbilder som är bättre än förra säsongens denna säsongen.

    SvaraRadera
  3. Tror inte en sekund på att det finns någon substans i detta, det är nog bara en politikerpudel eller ska vi säga kråka!?
    Tänk dig själv om Sverige skulle börja skjuta av örnbeståndet...skandal är bara förnamnet:):)
    Och DU Klas...om du kommer till NY...då tycker jag att du ska fota som en deerhunter...inte som någon annan!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du har rätt. Går det sätta ansikte på den/de ansvariga för beslutet blir propositionen nog svår att genomföra. Men nog är det ett slags försöksballong. Och det är illa nog att människor i regeringskretsar tänker så.
      Som Deerhunter i NY? Får bli i Central Park, då...

      Radera
  4. Det handlar nog inte om att man skall decimera stammen och införa licentsjakt (idag är det bara skyddsjakt som är möjlig) på kungsörn - det har jag mycket svårt att tänka mig och nu har jag inte läst hela proppen utan bara skummat den. Kungsörnen är i sammanhanget ingen stor bov - bara 11 konstaterade angrepp (under 2012) på tamdjur (ren, nöt, får, get, hjort, hund) i hela Sverige och i de angreppen skadades eller dödas 19 djur. Gotland i särklass mest drabbat med 8 angrepp och 15 döda djur. (Källa www.Viltskadecenter.se)
    Men likväl är det nya referensvärdet i mina ögon sett oroväckande lågt.

    SvaraRadera