lördag 3 augusti 2013

Sommarhettan över oss


Strålande sol, nästan vindstilla. Perfekta förhållanden för en fotopromenad i naturen ? Inte alls, och detta skriver jag mest för att senare hålla i minnet när vinterstormen tjuter runt knutarna . Om knappa halvåret eller så. 30 grader i skuggan, tryckande värme och hot om åska gör att man gärna tar självvald isolering inomhus istället.



Under eftermiddagens stekhetta håller sig oxå djuren gärna borta från det värsta. Som denna skuggtörstiga hare som tar igen sig under det lilla trädet, lät mig ta mina bilder utan att röra sig det minsta. Låg såklart kvar när jag och hund - kopplad naturligtvis - gick därifrån.




Eller gladan som slött såg ner på mig från sin gren. Fick ta många bilder och motvilligt uppgav den sin lite vindsvalkande position först nät jag blev lite för aggressiv i mitt närmande.



Den ensamma kråkan försöker först försvara sin pinne mot det stora gänget råkor den hastigt fått som närmaste granne. I hettan är det snart ingen som längre orkar bråka. Bli du kvar där du sitter, menar de. Vi gitter inte utmobba dig!

2 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder, gillar gladan. Det var ju en tur ner till sjön i em vilket var kanon, +24 gr i vattnet.

    SvaraRadera
  2. Beundrar din energi, din lust och din uthållighet i den helvetiska värmen:)
    Jag och mina kameror sover, vi väntar på svalka, vi bidar vår tid.
    Bilden på kråkriksdagen är helt underbar...ingen tvekan om vem som bestämmer...kråka, råka eller korp...här har vi talaren!

    SvaraRadera