onsdag 27 februari 2013

En löpvillig en



Ufff! Idag hände det som inte någonsin ska behöva inträffa och som gör mig nojig i hanteringen av kamerautrustning ett tag framöver. Var på örnstället, ingen hemma där, fick en vråk istället. Men tappade oxå kameran i backen. Oussch! På något sätt hade bärremmen råkat komma åt frigöringsknappen på kameran, tack och lov höll jag fast i objektivet åtminstone. Andra gången detta händer mig, förra gången - oxå vintertid - fylldes hela bajonettöppningen med snö som försvann först efter ett par dagar i varmluftsugnen. Denna gång mjuklandade  smällådan med displayen neråt. Ingen större skada skedd , allt sitter fast som det brukar. Harbilden ovan togs efter incidenten, så jag hyser visst hopp. Imorgon ska jag mikrofokusjustera kamera och objektiv. Ett ovisst öde väntar med all utrustningen på stativ, ska grejorna falla omkull eller inte...?

11 kommentarer:

  1. Härligt fartfylld bild på haren. Skönt att kameran verkar finger trots den lilla incidenten.

    /Erik

    SvaraRadera
  2. Ufff, det var inte roligt med kamera...
    Älskar bilden ;)
    Hälsningar Halina

    SvaraRadera
  3. Tur i oturen.. Händer ju att man snubblar eller halkar ute på skogsvandringarna och kameran försöker man ju skydda te varje pris, ibland med fara för liv & lem. Snygg bild!

    SvaraRadera
  4. Åh, helt underbar bild och så snyggt fotat, tom glimten i ögat har du fått med.
    Kameran verkar funka hur bra som helst.
    Hälsn
    M

    SvaraRadera
  5. Oj då, tur att det gick bra! Toppenbild på haren, så kul att få se en! Här ser man bara spår.... :)

    SvaraRadera
  6. Ouch vilken tur i oturen! Jag gjort detsamma, i somras senast men då höll jag tyvärr i kameran och inte i objektivet... som gick i krasch (mitt favoritmacro) - eller ja det funkar, litegranna, i manuellt läge men autofokusmotorn gick sönder tyvärr. Tidigare olyckor har involverat teleobjektiv. Mitt värdelösa skittele höll utan problem, trots flera volter i backen, men lilla kit-telet fick lite hicka för ett par år sedan (55-200) så det lades på hyllan då. :-)
    Hoppas du inte får några mer skador!

    SvaraRadera
  7. Suverän bild på haren också, glömde jag säga! :)

    SvaraRadera
  8. Oj då....tur du hade o vilken kanonbild du fick....

    SvaraRadera
  9. Kanonbild på haren och utrustningen ser inte ut att ha tagit skada, så det ser ju bra ut!

    SvaraRadera
  10. Fyttirackarn vilken mardröm.Hade du kameran på stativ då detta hände?Jag har aldrig använt stativ ute.Vet inte om jag skulle lita på att kameran sitter riktigt fast om man skulle bära runt det med kameran fastmonterad på.Jag bär omkring på min kamera som ett litet barn,haha.
    Verkar ju iallafall som grejorna klarade sig.
    Justerar du dina grejor själv?Har aldrig gjort det med mina grejor.Något man egentligen skulle göra kanske.Är för dåligt insatt i det där.
    //Kicki

    SvaraRadera
  11. Usch då :( men skönt att grejerna verkar ha klarat sig.
    Man vet ju att sånt kan bli väldigt dyrt.

    En härlig bild på den snabb springande haren.

    SvaraRadera