måndag 25 februari 2013

Fler bilder...


... på mannen med brudslöjan, fångad under gångna höstens brunst.Ja, jag tycker det ser ut som brudslöja. Kanske det finns något slags växt med detta namn, det är inte vad jag avser. Hur som helst, här tillsammans med hind och unge lärlingen gaffelhjort. En sak förvånar mig när jag tittar på mina kronhjortsfoton. Hur kan ett dynamiskt djurslag som detta så ofta på foton se stationärt ut?  Den här fasen av brunsten i vilken bilderna tillkommit är en enda rörelse, det är i alla fall vad jag tänker på så här i efterhand. Var säkra på att de rör sig oxå på denna bild. Men visst ser de väl ut att vara i vila? Eller åtminstone röra sig väldigt sakta Måste ha något med deras rörelsemönster att göra. Så är det nog. Kronviltets smidighet i steget kan liknas vid vågen över lagunen, så ansträngningslös att fina dressyrhästar vid jämförelse ser ledbrutna ut. Hästägarna protesterar, men jag får nog medhåll från viltet självt. Aldrig har jag läst av stress i deras ansikten. Många andra signaler har jag getts,en del inte så smickrande. Men det är en annan historia.

7 kommentarer:

  1. Är väldigt dåligt insatt i kronhjort.Är det bara i Skåne de finns till?Rör dom sig fritt eller är det i stora hägn?
    Jag tänker lite på fotbollssupporters inför en match då de springer med fotbollsflaggor böljandes i vinden när jag ser bilden här.Gaffelhjort är det en unghjort?
    //Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Nattuggla! Sista frågan först : Gaffelhjort kallas unga handjur med horn som är större än första årets "pinnar" men ännu inte förgrenat sig. Hornets taperade form kan likna gaffeln i profil, därav beteckningen (tror jag). Kronhjort i olika stadier av hybridisering finns väl upp till Mellansverige, ursprungshjorten finns bara kvar på ett fåtal ställen runt skånska godsen. Tack för din fina metafor, somliga (läs störiga) fotbollsfans har säkert en del att lära av de här.

      Radera
  2. Snyggt fångad bild, med "slöja" och allt :)
    Fina bilder på Skäggmesarna i förra inlägget!!
    Ha en fin foto-vecka! /Bea

    SvaraRadera
  3. Vackra djur! Håller med om att de nästan ser stillastående/målade ut.
    Du frågade om tranor vid Tåkern. Jag har ingen större erfarenhet, men när vi varit där i april har vi mest sett tranflockar på åkrarna norr om sjön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK, tack så mycket, Maria. Jag tror jag vet vilka åkrar du kan mena. Tänker dessutom pröva sydvästra delen och så klart vassen i Glänås. / Klas

      Radera
  4. - Halloj i söder.
    - Otroligt fin bild Klas !
    Saknar viltet här. Men det kanske beror på att
    jag sitter mest inne den här årstiden....
    - Ha en fortsatt bra dag !
    Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  5. Kan bara hålla med övriga, fin bild på dessa magnifika djur.

    SvaraRadera