onsdag 20 februari 2013

Om artbestämning




De här kom inte ut som jag hoppats, det är nog en viss inlärningskurva att först bemästra. Såg en flock råkor lyfta bakom kullen och i nästa sekund följs de av två rovfåglar, en glada och kungsörnen (?) här på bild. Allt medan jag fortfarande körde bilen. Raskt ut, men fåglarna hann komma på "fel" sida vägen och  jag fick nöja mig med dessa rutor i snett motljus. Läste i en akademisk uppsats att bästa sättet att skilja kungs- och havsörn åt är att förstnämnde har en röd fläck där nacke och rygg möts och befjädrad tars. Tars har jag nyss slagit upp på Wikipedia och är benet mellan klon och knä. Fingrarna längst ute på vingarna är oxå mindre flikiga. Tyvärr gör skuggbildningen i dessa bilder det svårt att artbestämma fågeln, men  jag gissar på kungsörn här. Ser gärna kommentarer kring resonemanget, varmt välkomna!
En helt annan sak. Hoppas "mikroklimatet" runt örnen framgår. På marken sol och snöfritt, däruppe yr snön som är de vita prickarna mot mörka fågelkroppen.

9 kommentarer:

  1. Det blir nästan alltid så med örnarna från bilen har jag också upptäckt. Jag tror att det är 2K havsörn, kungsörn har tydligare vita områden under vingarna

    SvaraRadera
  2. Ja det där med artbestämning är ett kapitel för sig men man lär så länge man lever.Ställde en fråga på ett forum ang havsörn gentemot kungsörn och fick ett intressant svar att ta med sig.
    "Ser man en stor rovfågel sittande ute på isen, speciellt om den är mobbad av kråkfåglar, är det så gott som alltid havsörn. Kungsörnen är bra mycket skyggare och uppträder oftast i en annan miljö även om den inte direkt skyr vatten".
    Jag gillar den sista bilden bäst.Fortfarnde impad över hur väl detaljerna kommer fram här mot himlen.
    Något annat jag funderar över när man läser på Svalan är.Hur i jösse namn gör dom som rapporterar in antal ex.Hur kommer man tex fram till summan 811 eller 158?Det skulle jag bra gärna vilja veta.
    //Kicki

    SvaraRadera
  3. Jag har alldeles för lite erfarenhet att artbestämma, men tänkte på havsörn och det beroende på näbbens utseende(?)...tycker oftast att den ser lite klumpigare ut på havsörn än på kungsörn...oavsett så är det toppenfina bilder!!

    SvaraRadera
  4. Ingen aning vad det är för art men fina bilder var det som vanligt.
    Gillade att man såg snön mot fåglarna som vita prickar.
    Som alltid är det ju kul att se dessa fina örnar, och du verkar ju vara rätt nära dom dessutom vilket måste va kul och spännande.

    SvaraRadera
  5. Jag säger som Fjällripan, ordagrant.. Näbben brukar jag titta på (när jag ser en örn på bild)

    SvaraRadera
  6. Är också inne på havsörn utan att vara säker. Näbben kollar jag också ofta på, är den helgul är det solklart havsörn men så är inte fallet här. Men det står rätt bra beskrivet om näbbar här:
    http://www.sofnet.org/sveriges-ornitologiska-forening/forum/visaskriv-inlagg/?item=frm_frm-s1%2F4338

    Nästa sak jag försöker titta på är vingarna, om havsörnar brukar man säga "ladugårdsdörrar". Mer rektangulära och rejält stora, det "går långsamt" (även om havsörnen kan vara en skicklig flygare).
    Profilbilder på våra rovfåglar t.ex. här (inga superfacit men jag tycker ändå man får en uppfattning på skillnaden på vingformen på havs- resp kungsörn:
    http://www.faltbiologerna.se/sites/default/files/sveriges_rovfaglar_karin_astrom_faltbiologerna_2009.pdf

    SvaraRadera
  7. Även denna kommentaren talar för havsörn:
    "Har du svårt att se skillnaden på havsörn och kungsörn då de är i luften kan du tänka på att havsörnen har kort kilformad stjärt, en relativt lång hals och en kraftig näbb."
    Källa: http://www.alvkarleby.se/boende-miljo/havsorn.asp

    SvaraRadera
  8. Tack för inputen, alla ni som svarat. Mycket uppskattat.
    / Klas

    SvaraRadera
  9. Va kul att du fick en havsörn med....superbilder ju!!

    SvaraRadera