fredag 8 februari 2013

Vingar!






Aldrig är i mina ögon en fågel så vacker som när den (fotografiskt) fångats i  sin flykt. Däruppe, i sitt naturliga element. Har anpassat mina redskap och inställningar för främst detta ändamål. Det som inte är bra att fotograferingssituationen kräver mycket ljus för att rörelsen ska frysas. Dvs bra, helst soligt väder ska råda. Så denna vinter har det inte blivit så många BIFar (BIF = bird in flight, för den som inte visste), men å andra sidan ser man till att komma ut när ljuvligt väder råder. En bra sak är att jag kan komma mycket närmare inpå fåglarna utan att  de drar iväg. Kan tänka mig att flygande fågel känner sig mycket mer bekväm med människor i dess närhet, den behöver ju inte ödsla dyrbar energi på att lyfta och fly bort. Ett par omställningar av vingarnas vinklar och BIFen är istället redan borta. Ovan följer ett par exempel på majestätiska vingspann.

9 kommentarer:

  1. Fina bilder Klas! Ett tips för att ljusa upp fågeln och undvika glorian. I PS markera himlen med magic wand verktyget (eller något liknande, expandera selektering med 6-10 pixel så att det börjar gå in på fågeln, välj feather selektering med 3-5 pixel, invertera selektering (nu är endast fågeln selekterad. Nu kan du använda shadow highlights, eller levels för att ljusa upp, utan att få en gloria runt fågeln.

    SvaraRadera
  2. Vackert...ja det var ju en lektion av Michael som man fattade :-)
    Såg faktist en havsörn i veckan , men var inte tillräckligt snabb o stanna bilen o f¨å fram kameran, flög rätt över...suck

    SvaraRadera
  3. Åhh... gillar fåglar i naturlig rörelse och du har fångat det väldigt snyggt!
    Ha en fin helg/ bea

    SvaraRadera
  4. Tack, Michael. Man lär sig hela tiden. / Klas

    SvaraRadera
  5. - Halloj i söder.
    - Kanonbra BIF´are !
    Väl värt att vänta på lite solljus. Mern det
    gäller att solljuset även kommer från rätt håll.
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  6. Helt klart majestätiska bilder, utan tvekan. Njutbara a.tt beskåda
    Ha det gott.
    M

    SvaraRadera
  7. Mycket snygga flygbilder! Jag håller med om att det är något speciellt med bra flygbilder. För mig är det nog för att det känns svårare att få till just bra flygbilder. Jag har en hel del att lära ännu men skam den som ger sig.

    /Erik

    SvaraRadera
  8. Att få till skarpa bilder på fåglar som flyger är inte det lättaste har jag märkt, får väldigt sällan till det. :(
    Men dom här riktigt fina, favoriterna blir 3-4.

    SvaraRadera