måndag 4 februari 2013

Om vinterfåglars förekomst



Återkommen från min andra fågelsjö, Tåkern. Så mycket fågel där nu än finns under sommarhalvåret - och det finns mängder, kan jag lova - verkar sjön under vinterhalvåret inte vara så givande. Två dagars flitigt promenerande gav i princip ingenting, kom hem med en bild på en björktrast. Vädret var sagolikt vackert, inget att klaga på där inte. Att det finns fågel kan man utröna av Tåkernobservationer / Artportalen, men de är troligtvis siktade med optiska instrument som går långt utanför min fotoutrustning. Så om någon annan tänker resa upp från Skåne i denna avsikten kan det inte rekommenderas. Stanna kvar och ta många fler bilder där du står blir mitt råd.
Helt annorlunda situationen kring dammarna vid vattenverket hemma. Här en uppflygande gråhäger medan vi hade vintern kvar.

4 kommentarer:

  1. Spännande resa du gjort.Har aldrig varit där.Tråkigt att du inte hittade något spännande där när du nu ändå var där.
    Ja ibland gör man sig till och oftast kan det hända spännande saker istället bara runt knuten.
    Häftig bild på hägern.
    //Kicki

    SvaraRadera
  2. Härlig flygbild på hägern....jo så är det här med att man inte hittar något...jag med mina rådjur o älgar. Kommer i perioder verkar det som...

    SvaraRadera
  3. Jaså du har besökt Tåkern igen. Jag som bara har några mil dit är inte någon flitig besökare. Var där med en fotokompis en dag i våras och kom hem med bilder på...ekorre och ljudet av rördrom ringande i öronen ;-)
    / maria

    SvaraRadera
  4. Tråkigt att resan dit vart utan fåglar, men man måste ju chansa ibland ;)
    Härlig bild på hägern har du fått till, gillar hur snön lyser upp undersidan.

    SvaraRadera