torsdag 21 februari 2013

Sparsmakat



En strålande eftermiddag hade jag i Fågelriket. Men var är alla fåglar? Frånsett en  gammal bekant, fjällvråken på ängarna, hade knappast någon lust visa upp sig idag. 4 grader kallt, blå himmel. Jag bestämde mig för att leta upp kungsfiskaren vid Vombsjöns utflöde. Tre kvarts timme gav bara köldfrossa. Istället följde jag ån uppåt, såg en kormorant skrämmas upp av en grågås(!), på tillbakavägen mötte jag ett par som berättade att de sett kungsfiskaren där jag tidigare varit. Suck! T o m änderna blev rädda när jag riktade in objektivet. Till slut finner jag nåd inför den ensamma knipan och får ett par bilder med hem. I alla fall en stund ute i naturen som ljusmässigt visar fram mot vårens nöjen.

7 kommentarer:

  1. Men ljuset var i alla fall fint :-)

    SvaraRadera
  2. Riktigt härligt stämningsbild på knipan! Kungsfiskare vid Vomb, har jag helt missat. Får jag kanske ge mig på när värmen kommer...

    SvaraRadera
  3. Man får ta det positiva i dessa lägen, du fick frisk luft och fint väder :) tålamod är precis som fiskarens, fotografens bästa vän :) knipan var fin;)

    SvaraRadera
  4. Ett magiskt ljus i bilden...
    Hälsningar Halina

    SvaraRadera
  5. Tråkigt att du inte fick se kungsfiskaren men en knipa är inte dumt det heller. Bättre lycka nästa gång...och du hade i alla fall tur med vädret ;-)Trevlig helg!
    / maria

    SvaraRadera
  6. Träffsäker beskrivning på en vanligt förekommande fenomen. Men tur du inte gav upp för bilden på knipan i det vackra ljuset blev en fullträff. Slutet gott allting gott!!!!
    Trevlig helg
    önskar
    Monica

    SvaraRadera
  7. Så kan det vara med fågelfoto och oftast är det väl så också, att fåglarna inte är samarbetsvilliga.
    Men du fick ju en fin bild på knipan i det underbara ljuset.

    SvaraRadera