lördag 9 februari 2013

Vad funderar han på?



Den här herrn gick runt mitt naturgömsle med ett bekymrat uttryck i ansiktet. All sin majestätiska ståtlighet till trots verkar hans chanser hos hindarna inte vara optimala detta år. Eller han kanske bara är utmattad under det långa 24/7 arbetspasset som hjortbrunsten är?  Ett nöje att få vara med och  observera dessa djur är det i alla fall. När de snabbt går eller travar fram över ängarna och man kan nästan höra de vackra hornen klyva luft. Då är man nära det vildas hjärta. 

10 kommentarer:

  1. Hej Klas!
    Härlig bild på den store krigaren som med tillsynes ganska så tunga steg glider fram. Precis som du skriver så har de mycket "att stå i" i brunsten. Tycker verkligen dessa kronhjortar är så ståtliga, hoppas jag kan lägga lite mer tid på dem till hösten än vad jag har fått till hittills. Det är inte utan man blir lite avis på er skåningar...
    Verkligen läcker bild men en fin smygkänsla av den gröna spenaten i framkant.
    Ha en fin helg
    /Ingemar

    SvaraRadera
  2. Det gick en OLW reklam förr i tiden, Där dom undrar vart brudarna är.. Hjorten kanske ställer sej samma fråga?? Han ser riktigt kunglig ut där han går. Vacker bild.

    SvaraRadera
  3. Det är spännande möten med de stora hjortdjuren. Själv har jag numera blivit lite för bekväm för att lyckas ta mig ut så tidigt som rävs för att få uppleva detta. Vem vet kanske jag får fart under året.

    SvaraRadera
  4. Ja, du har rätt - han ser lite bekymrad ut...
    Vi får väl hoppas att lyckan såsmåningom vänder till hans fördel.
    Hur som helst fick du en fin bild och beskrivningen av tillfället tillför mycket för att vi läsare ska få en inblick från ditt gömsle.
    / maria

    SvaraRadera
  5. Fin skärpa du fått till på hjorten.Han verkar inte ha observerat dig men han ser helt slutkörd ut stackarn.
    Kommer man djuren nära så får man verkligen en ett-med-naturen-känsla och det är häftigt.
    Vill du hjälpa mig att artbestämma min rovis på min blogg.Jag antar det är en fjällvråk,du har ju erfarenhet av dom.
    //Kicki

    SvaraRadera
  6. Tack för hjälpen Klas.Det ska tydligen vara en fjällvråk.Har fått ett ja till på det.Tydligen ngt man kan utröna av att stjärten är svart och övergumpen vit.Man lär sig hela tiden.Så tror nog inte du behöver skämmas alls,hehe.
    //Kicki

    SvaraRadera
  7. Jag kan inte se mig mätt på den här bilden. Har återkommit till den gång efter annan. En verkligen Majestät är han. Om älgen är Skogens konung, då är Kronhjorten de Skånska Slätternas Konung. Jag har lagt in om semester större delen av september i år så jag hoppas kunna få i alla fall ett gäng tidiga morgnar på slätterna, och för första gången få uppleva dem live.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra gjort, Martin. Kanske vi ses då. / Klas

      Radera
  8. Härlig bild, den ser verkligen maffig ut. Gillar att bilden ger en känsla av en smygbild.

    SvaraRadera
  9. Hej Klas
    En riktigt kalasbild det där. Skulle också vilja uppleva Kronhjorten med egna ögon och utrustning. Väldigt intressant blogg du har, gillar de motiv du fotograferar då jag själv har de i fokus.

    Din blogg är också inlagd i favoriterna :)
    Hoppas på en titt från din sida inne hos mig...

    SvaraRadera