tisdag 14 oktober 2014

Laddat med flodljus.




När jag tidigare ikväll körde hemåt upptäckte jag ett litet gäng fasaner mitt på vägen. Det var redan nästan mörkt och i bokskogen huserade än mindre av det begärliga ljuset. Så på med helljusen och det blir en enkel match att fota de här fåglarna som uppenbart inte alls ville lämna sin arena/vägen. Jag tänkte mig exponeringstider ner till 1/250 s eller bättre. Men oj så fel jag hade. Mitt fina, nyligen reflektorbytta helljus orkade med mellan 1/25s - 1/40 s. Detta på ISO 4000, full bländaröppning. Ugghh!





Tupparna var för närgångna - mot mig, inte damerna - för att ensamma komma med i helfigur. Fick koncentrera mig på de lite mindre hönorna och hannar längre bort.
En bagatell för andra, kanske. Men jag kan inte erinra mig ha fotograferat fågel i strålkastarljus tidigare. Om någon blev sugen. Glöm inte ta med era ljusstarkaste objektiv...


1 kommentar:

  1. Tycker att dina bilder med billjuset som ljus källa blev riktigt bra. Jag har bara utnyttjat detta en gång (fotograferade en uggla) och då konverterade jag bilderna till S/V då jag tyckte det var klurigt att få till vitbalansen. Tycker att du tekniskt och bildligt gjort ett riktigt bra jobb under dessa förutsättningarna.

    Ha det gott,
    Erik

    SvaraRadera