torsdag 23 oktober 2014

En snabb en.





Kungsfågel nämnde jag som hastigast i tidigare inlägg. Den här arten har allt en fotograf skyr : Mörka färger. Hittas i kolmörka miljöer. Otroligt snabb. Sitter kvar på stället högst under sekunden.
Allt detta borgar för många missar och tålamodsprövande sessioner. Jag kan inte heller säga att jag lyckades 100-procentigt med dessa båda bilder. Jag tror jag har lite bättre på gång för senare visning.





Ändå så vackra fåglar. Låt vara att Naturen försåg dem med hängande mungipor som ger ett lite avvisande intryck. Men fågelns kynne är helt annan sak. Frimodig, nyfiken. Har haft dem flygande förbi skallen så jag duckat för säkerhets skull. De kan utan vidare flyga till grenen två meter från dig och nyfiket plira med sina pepparkornsögon. Ljuset i deras livsmiljö - som bilderna berättar om centreras runt späda granar - blir återgivet på sensorn inte sällan vackert. Ja, mycket vackert. De små kontraster ögat ser förstoras våldsamt i den fotografiska bild som blir resultatet. M a o bättre än i verkligheten. Inte så dumt ändå.

2 kommentarer:

  1. Din fågel har inte så stor mössa som min hade men dom svarta strecken fanns där när jag förstorade bilden ,jag gick in och googlade på fågeln och då kommer det fram olika varianter av huvud på den.Beteendet är precis som du säger otroligt snabb ,det var två som flög emot varandra i luften som fångade min uppmärksamhet men det hela var över på en halv minut .Snygg bild du fått ,ha det bra ,nette

    SvaraRadera
  2. Känner igen foto-sessionerna, men en otroligt söt fågel som rör sig lågmält fram i granbarren.
    Trevlig helg/bea

    SvaraRadera