tisdag 29 september 2015

Svårflörtat!




Bland de fåglar jag fotograferar är honan av kärrhök den kanske svåraste. Inte för att den bjuder på speciella problem när det gäller rörelsemönster i flykt eller skygghet inför människan.. Utan rent exponeringsmässigt. Dunmatt svärta suger åt sig ljus och samtidigt sitter ögonen långt in i skallen och näbben är inte stor.







På väg mot mitt ställe tittar den på bilden rakt in i solen. Jag kan förstå att den inte vill göra det. Men nu hände det. Ändå lyckas den lägga ansiktet i partiell skugga på fenomenalt effektivt vis.
Annars gladde den mitt fotohjärta genom att dyka upp strax efter ankomst, slå några lovar i siktfältet innan den till slut försvann. Eftersom jag knappt sett kärrhök vid sjön tidigare i år, får förmodas att den är tillfällig gäst på sin resa nordost ifrån. Kanske med siktet inställt på vinterkvarter i Afrika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar