fredag 11 september 2015

Lycka! (förhoppningsvis)




Oj, oj. På de åtta år eller så jag fotograferat kronviltsbrunsten finns få morgnar som dagens att jämföra med. Djur från alla håll vällde in i hjordar om kanske 20-30 djur. Helt säkert aldrig sett så många välbehornade handjur på samma gång. Bilder kommer, jag lovar. Men det finns ett men. Det tar vi senare.






Tidigare. Sent igår kväll kollade jag upp så gömslet var i skick. Förra året var det någon som prydligt demonterade det, lutade det mot en buske 20 meter bort. Igår stod det kvar, tack och lov.
Detsamma jag kom in på området fanns kronvilt att se. Två stora gäng som ville bli ett, med mig som vattendelare. Den här bilden på några ynglingar togs bara minuter före solnedgång. Kanske ett fyrtiotal djur totalt. Dittills aldrig förr sett så stort gäng. Bara minuter senare siktade jag ytterligare betande individer på brunstfältet. Inalles över femtio djur totalt. Enligt min räkning. Kvällen lovade gott och morgonen som följde levererade, som sagt.
Handhållet, ISO 3200, 1/100 sek, objektivet fullt öppnat bl 5;6. Att  flera djur samtidigt står blickstilla är naturligtvis omöjligt. Skulle kanske valt högre ISO-tal.

4 kommentarer:

  1. 40 hjorter??!!Wow!!Spennende!

    På bilde her er det tre hanner og en hunn?Magisk stemning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror det är så det förhåller sig. Tack för ditt intresse.
      / Klas

      Radera
  2. Oj så spännande med så många!! Fin bild i skymningen! Sover du i ditt gömsle månntro? :))

    (Å tack för dina alltid lika trevliga kommentarer;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha. Nä, jag sover gott i sängen hemma. Däremot känner jag en salt tjej som inte bangat för att sova över i den kakafoni med brölande hjortar, grymtande grisar, skallrande tranor som utgör del av ljudkartan. Gissa vem...?
      / Klas

      Radera