söndag 13 september 2015

Om hjortar, äpplen, grässtrån







Har nu haft ett par riktigt lyckade sessioner ute i bushen. Det handlar ju om att ha tur. Och att kunna sitta stilla, vara väl kamouflerad när hjortarna på turens lott väl kommer in mot en. Häromdagen när jag gick hem såg ett lass äpplen och annat gott som nån dumpat. Kanske ett annorlunda sätt locka till sig de där eftertraktade närbilderna?
Ett men, var det tidigare sagt. Det är lustigt. När jag provade ut platsen för gömslet såg allt bara bra ut. I sökaren såväl som i verklighet. Låg placering ger bättre perspektiv, tänkte jag. Det var på kvällen. Följande morgon kommer ljuset bakifrån och lyser upp alla de grässtrån i "skottsektorn"man kvällen innan aldrig observerade. De var så besvärliga att jag första dagen fick lägga fokus högst upp på hornspetsarna och hoppas huvudet satt i någorlunda samma skärpeplan. Alla bilder fick en softad anstrykning. Jag väljer förstås att se det som något bra.
Sen har jag gått runt utanför gömslet och problemet löstes. Man får tänka på att man vistas i naturskyddat område, inte bryta av något.






Jag tror alla fotografers fokus ligger på de stora handjuren, Så här en "familjebild" som omväxling.

4 kommentarer:

  1. Åhhhh den lille er da hjertesøt!
    Det siste bildet er min favoritt!

    Mvh Anita

    SvaraRadera
  2. Åhhhh den lille er da hjertesøt!
    Det siste bildet er min favoritt!

    Mvh Anita

    SvaraRadera
  3. Så ståtliga djur! Härliga bilder! Kul med en familjebild, tror som du att de flesta fokuserar på de stiliga han djuren med stora horn.

    Ha det gott,
    Erik

    SvaraRadera
  4. Det är bara att gratulera till makalösa bilder. Välfrötjänta efter alla de förberedelser mm du gjort. Den som sår skall få skörda! Grattis! Hoppas själv komma ut där alls, men tyvärr betydligt sämre förberedd än jag hade tänkt. Men får man inte ledigt så får man inte och då får man ta den ledighet som erbjuds.

    SvaraRadera