lördag 13 september 2014

Till slut fick jag den!




Fotolivet just nu är inte bara kronhjort. Även fåglar ska få chansen att visa upp sig. Och just det bestämde sig den här unge herrn av lärkfalk att göra. För säkerhets skull gjorde den inte bara ett, utan tre varv runt mig. Ett beteende jag välsignats med vid ytterligare tillfälle, om vilket småningom annat inlägg följer. Men denna dag var vi många däruppe i tornet som gladdes över att den skicklige flygarens jakt på trollsländor förlagts till vår närhet. Vår absoluta närhet.







1/2500 s räckte för att frontalt nagla fast den pilsnabbe på sensorn. Men då ska ju förstås autofokusen oxå hinna med att göra sitt jobb. På tio försök händer det normalt - ingen gång. I alla för mig. Jag hade jag tumme med fru Fortuna, inget snack om saken. Och den här bilden blev resultatet som kommer att glädja mig länge, länge. Bilden måttligt beskuren.

Addendum : Bilden kom ut lite för mörk, tycker jag nu. Så jag lägger in en något ljusare variant. Medan jag höll på med det upptäckte jag att bilden tvärtom är hårt beskuren. Suck. Jag har blandat ihop två skjutningar nära i tid med varandra. Rätt ska vara rätt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar