torsdag 4 september 2014

Liten fågel med stor sprängkraft




Så här oåtkomliga kan de bli. Fotograferad på kanske 30 meters avstånd genom död buske 15 meter framför mig. Detta är den s.k säkerhetsbilden. Någon bild mer blev det nämligen inte. Så fort jag tar ett steg åt sidan för att komma runt risigheten lyfter såklart fågeln. Bilden några dar gammal.






Förra helgen var jag på plats för att åter ta nappatag med kungsfiskare. Jag var inte ensam. Verkligen inte ensam. Två stora, likadana svarta skåpbilar stod parkerade på ett sätt som först fick tankarna att vandra till SÄPO. Vad gör de här?
Jag såg att bron var belägrad av folk. När jag kom fram till min parkering var kullen intill besatt med ytterligare sju, åtta människor. Alla med kikare. Höll ån på så sätt visuellt ingafflad. Ahaaa, de var bara fågelskådare som förmodligen larmats hit pga någon ovanligare art. Hade inget med mig att göra, jag satte upp min rigg för att förhoppningsvis fånga kungen på bild.
Så jag höll uppkik uppströms. Ser fågeln karaktäristiska flykt samtidigt som de på kullen.
-  Nu kommer den! Ser ni allihop? -Jaaa!!!, vrålade massan. Ohhhh!!!, lade de till.
Sen började de applådera.

Såklart jag missade flyktbilden i all uppståndelsen. Såg inte ens vad kungsfiskaren blev av. Förmodligen passerade den inte ens mitt ställe utan vek av under applådåskorna. Direkt efteråt packade de båda grupperna ihop sina pinaler och fem minuter senare var allt tyst. Kungsfiskarens attraktionskraft är större än jag trodde...

3 kommentarer:

  1. - Halloj i söder.
    - Trots död buske blev det en kanonbild.
    Sen hade jag gärna sett en filmsnutt på den
    jublande massan....
    - Ha en fortsatt fin vecka !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
  2. Jadu inte alltid lätt att komma denna underbara juvel nära.
    Och inte blir det lättare med massa folk som eventuellt stör foto möjligheterna ;)
    Men bättre lycka nästa gång.

    SvaraRadera