måndag 16 december 2013

Kronhjort stiger fram




Fuktigheten närmar sig 100 % därute i skogen. Dimman tränger sig emellan trädstammarna, försöker svepa in allt i omgivningen tills bara töcken kvarstår. Men innan dess. En kronhjort - ung hane - bestämmer sig för att gå över vägen bakom ryggen på mig. Ibland gör de så.  Eller det är bara slumpen som gör att att viltet kommer upp där jag nyss passerat. I alla fall har jag lärt mig att det kan löna sig att då och då titta tillbaka över axeln. Vi får syn på varandra ungefär samtidigt och avståndet är tillräckligt för att djuret nyfiket ska stå kvar medan jag fotograferar för fullt.






Man skulle önska sig att situationen kunde upprepa sig självt lite oftare. Senhösten/förvintern har fotografiskt inte gett så mycket i utbyte. Skogsvandring omintetgörs av ständigt pågående skogsavverkning.  Inte minst nödvändig efter Simones och Svens härjningar i skog & mark. På vissa ställen lite av enormt plockepinn här. Inte så mycket rotvältor, istället har träden knäckts mitt på. Såklart djuren har det besvärligt med så mycket aktiviteter runt deras hem. Deras lust att låta sig fotograferas minskar i motsvarande grad.

4 kommentarer:

  1. Supervackert!
    jag har ju bara fått lite bilder på dov här i hägnet en bit bort. Jo visst ett gäng har jag ju fotat men uppe på Södertörn, Sthlm

    SvaraRadera
  2. Fin bild på den lille "herrn" i ett skönt höstlandskap. Ja nog lämnar stormarna spår efter sig när de drar fram. /Erik

    SvaraRadera
  3. Urskönbild :)
    Ljuvlig stämning och en mycket fin komposition... För mig du är en mästare på att fånga skogens fantastiska varelse... Dina naturbilder talar och tilltalar. Det är så givande att komma hit, så njutbar... tack :)
    Ha en fin dag
    Halina från regnet ;)

    SvaraRadera
  4. - Halloj i söder.
    - Snyggt fångat ögonblick. Dimman och de dova
    färgerna förstärker verkligen bilden.
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera