fredag 28 juni 2013

Rosenfink,kornsparv eller vad?




Rosenfink, säger en. Kan honan vara kornsparv, frågar en annan. Klart är att kornsparv siktats i området vid ungefär samma tid bilderna togs. Jag tror på rosenfink och de båda fåglarna hörde ihop, var ett par. Lite kul om jag har fel och kornsparv är svaret. När jag stod i tornet körde en svart Mercedes E-klass fram. Ut hoppade en ung man, frågade mig hade kornsparv möjligen siktats? Betraktade bil och dess passagerare lite noggrannare. De var fem personer, alla killar i 25-30-årsåldern och alla letade efter en liten sparv... Det finns hopp för världen, trots allt.
Finns någon  läsare som vågar sig på en artbestämning?

7 kommentarer:

  1. Ingen gissning! Jadu fågelskådare kommer i alla former och åldrar, härlig bild! :-)

    SvaraRadera
  2. Hämpling. Kanske inte är lika exklusiv, men trots det en mycket trevlig och tämligen vanlig fågel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svaret! Hämpling, hmmm. Fågeln är säkert trevlig, precis som du skriver. Men är den inte oxå en värdig motståndare till kameleonten?
      / Klas

      Radera
  3. Bilderna visar hane och hona. De är väldigt strikta i sitt klädval, så mao ingen match för kameleonten...

    SvaraRadera
  4. - Halloj i söder.
    Kan tyvärr inte hjälpa dig med arten. Däremot
    är jag imponerad av hur du fångat Gulärlan.
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  5. Hej Klas
    Det är så kul att få träffa sådana personer. Ännu roligare var ju att de inte var så gamla. När jag har stött på liknande människor så har de varit 60+, så det är roligt att yngre personer börjar bygga upp ett fågelintresse också. Fina bilder, svårt att skilja olika arter som är så lika varandra.

    Jag själv fick igår jämföra Örebros naturreservat, KVISMAREN vs OSET, se vilken som passade mig bäst ;) mycket fågel!

    SvaraRadera
  6. Jaha sedär hämpling.Ingen fågel jag sett live så det var ju kul att du lyckats fånga den på bild och visade upp här.
    F.ö var det kul med grabbgänget och att det finns hopp om världen,hehe.
    //Kicki

    SvaraRadera