måndag 24 september 2012

Solljus, du härliga...



Haft ett långt veckoslut, varit bortrest med regnet som granne hela tiden. Snopet. När det nu var den fina fågelsjön Tåkern som var ett av resans delmål. Men innan dess har det funnits många fina dagar hemma i Skåne, som bilderna visar. Det kommer månader nu när det inte längre känns lönt att ens försöka sig på flygbilder. Som väl är finns ju gott om sittande fågel, de får duga tills vidare. Om någon kan ID-bestämma översta fågeln blir jag tacksam, gott om dessa i vattensamlingarna just nu. Dykand? Brunand? 

5 kommentarer:

  1. Fina flygbilder du fick....vågar inte ge mig på en gissning såhär direkt.

    SvaraRadera
  2. - Halloj i söder.
    - Fina bilder på flygarna !
    Visst blir man lite gladare när solen skiner och ljuset räcker till. Här har vi haft en kanondag. Det är bara att tacka och ta emot.
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  3. Anden löser jag inte på rak arm, men brunand och dykand kan du stryka enligt min bok. Kanske testa på Naturfotoforum, eller på Fotosidans fågelidentifikationstråd. Jag skall kolla vidare, hittar jag den återkommer jag. Attans fin bild i vart fall!

    SvaraRadera
  4. Det är en kniphona (dykand).

    SvaraRadera
  5. Jepp, som den anonyma sa är det en knipa (hona). Kan tipsa om den här fågelboken som är riktigt bra om man ska artbestämma fåglar, Fågelguiden. Här är den som billigast just nu iaf. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174240390&utm_campaign=PricerunnerCpc&utm_source=Pricerunner&utm_medium=referral

    ja, man njuter verkligen när solen kommer fram, känns som det har regnat en vecka i streck här hos mig..

    Fina bilder båda två!

    SvaraRadera