tisdag 27 maj 2014

Oansenlig? Inte i mina ögon.






-Nä, bara fisktärnor. Så låter det ibland på frågan om något speciellt skådats bland befjädrade djur. Det är väl inte så att fågelentusiaster precis ser ner på arten, bara det att den är så vanlig. Och så väsnas den. Det har jag överseende med. Denna fågel har estetiska kvalitéer som de allra vackraste och få flyger så effektivt. Medan man väntar på den där fantastiska bilden på gjuse eller örn, är det ett trevligt tidsfördriv att fotografera tärnorna. Kan man få dessa hyggligt skarpt återgivna i flykt, ska nog inte övriga fåglar vålla bekymmer.







Experter på att fiska som de är, blir det napp nästan varje försök. Här en fisk mindre i sjön på väg att bli lunch.







En till på väg mot samma obarmhärtiga öde. Nu när skarvarna inte längre finns kvar/flyttat/förgiftats blir det fisk över. Förgiftats? Nja, bara en vag misstanke jag har. Tycker det är märkligt att det åtminstone femtiotalet kormoranter som i många år huserat i sjön på koncentrerad plats (ett och samma träd) senaste månaderna alla är borta. Men det är bara jag. Några döda fåglar har jag inte påträffat.

7 kommentarer:

  1. Håller med Majsan... sista bilden var riktigt läcker! Tycker personligen att tärnor är oerhört vackra fåglar och precis som du säger så är de riktigt kul att fotografera.

    Ha det bra,
    Erik

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen eleganta fåglar och du har fångat dem så vackert!!

    Vad trist att skarven försvunnit...här ser jag dem flyga över havet iallafall :)
    Tyvärr nästan alltid på för långt håll...men ändå :d

    SvaraRadera
  3. Allt annat än oansenliga...har aldrig hört något så dumt!!
    De är några av de vackraste och dessutom flygekvilibrister...fågelvärldens JAS...eller vad de nu heter...Viggen kanske!?
    Snyggt fångade är de dessutom...men middagsmat och allt:)

    SvaraRadera
  4. Är det skarvarna i Vomb du syftar på? Jag var faktiskt där i veckan för att fotografera dem och funderade på om de funnit annat kvällsträd eller om jag bara hade otur med att de inte var där de brukar. Men de är alltså borta? Märkligt. Också märkligt om det skulle vara förgiftning - att slå ut en hel stam borde kräva åtskilligt med förgiftad fisk och det borde märkts på annat håll i sjön och dess närhet samt så borde det finnas lite död fågel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, de i Vombsjön sitter nog kvar. Tänker på de vid Silvåkratornet och i Krankesjön.
      / Klas

      Radera
  5. Fisktärnan, fantastisk men svår att få på bild tycker jag. I alla fall i trevliga poser som du fångat här. Svag för motljusbilder på den så första bilden blir min absolut favorit.

    SvaraRadera