måndag 3 mars 2014

Lång exponeringstid




Väl inne i skogen blev dagen snabbt mörkare och nyss ställde jag mig intill ett träd vars i och för sig glesa krona skärmar av ljusinsläppet än mer. Här letar jag efter småfågel och har snart upptäckt gulsparv och en ensam nötväcka som sticker ut hakan på det där karaktäristiska sättet. Nära marken i halvdunkelt går det väl inte att få någon bild? Tänkte jag, siktade fem meter bort mot fågel. Inget stativ eller annat stöd. Tar en bildserie, åker hem och framkallar.





Jag är ingen atlet. Vill heller inte påstå att jag är stark som oxen. Utan det är Canons bildstabilisering som ska ha cred här. 1/50 sek och kort avstånd på frihand. Förmår ändå skapa en nära nog knivskarp bild på ett motiv som dessutom inte är känt för att vara stillasittande. Objektivet med 500 mm´s brännvidd på full bländaröppning, höll jag nära på att glömma. Visst. En tung pjäs att gno runt ute i terrängen med, men jag älskar den.

5 kommentarer:

  1. Då blir man lycklig när det funkar på såna slutartider.Hur mycket väger din utrustning egentligen?Tycker det är nog med att bära runt på ett 300mm + kamera.
    //Kicki

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt med bra grejer som man vet funkar i alla möjliga och omöjliga situationer...och visst det är lite tunga grejor å bära på men det är det värt!

    Steffe

    SvaraRadera
  3. Hej Klas
    Ett drömobjektiv att äga kan jag tro, en dröm är det för mig i alla fall att en vacker "kanske" kunna köpa bjässen :). Det är skönt att ha grejer man kan lita på i alla väder. Fin bild!

    Idag var jag på ännu ett uppdrag som anställd fotograf :)

    SvaraRadera
  4. Härligt att läsa om din genuina glädje till din utrustning. Tunga prylar att släpa med sig och blir det inte de resultat man vill ha blir grejerna liggandes hemmavid.
    Orkar inte dra med mig mitt 100-400 mm så det försöker jag nyttja med stativ hemmavid, nyttjar mest 70-200 som är möjligt att ta med.
    Ha det gott.
    M

    SvaraRadera