lördag 4 augusti 2012

Skogens lilla älskling!







Idag tänkte jag berätta om det fina rådjurspar som betade på nyhyygget. Damerna först, som alltid. Det var oxå geten jag först upptäckte där jag försiktigt smög mig ända till skövlingskanten. Hon betade sig lugnt fram, men när kameran började låta tittade hon misstänksamt åt mitt håll. Det fina var att medan djuret hade solen i ögonen stod jag - upprätt i skuggan - iförd kamouflagekläder, stel som en pinne lutad över kameran. Eftersom den här bloggen läses av jägare skulle jag vilja göra en utvikning här. Är denna situation den enda där kamouflageutrustning - kläder tänker jag då främst på - gör någon märkbar nytta? Det är  i alla fall min uppfattning, så här långt.
Åter till fotograferingssituationen.  Geten kom närmre och närmre, hade väl beslutat sig för att det där oljudet inte var så farligt. En förtjust fotograf ser det redan i sökaren; vilken sötnos jag fotar här! T o m det fula hygget liksom lyser upp där hon går, jag ser det tydligt... Bilderna är bara måttligt beskurna. Tack, skogen!

3 kommentarer:

  1. Superbilder på geten! Du har väl tur med att se??Inte har jag spec kläder precis men klart var det till fördel hos dig.
    Det blir väl lite oroligt i skogen för den den 16 när bockjakten börjar. Vi går inte ut på den...

    SvaraRadera
  2. Vilket varmt och fint ljus på rågeten. En sån skönhet i så fint ljus får vilket fult hygge som helst att lysa upp. Jag brukar inte ha nåra kamouflage kläder på mej direkt, undviker ljusa kläder och tänker på vinden. Har man solen i ryggen så bländas väl djuren endel vilket gör att dom inte ser en mörk klädd figur i skuggan.

    SvaraRadera
  3. Vilken skönhet!! Underbara bilder i det fina kvällsljuset. /Susanne

    SvaraRadera