söndag 1 juni 2014

Sällan på min sensor




Några fåglar gör sig gärna så svårfotograferade de bara kan. Vanligaste är förstås att de hörs, men kan inte ses. Skymda av gren eller löv som de är. När den sen nån gång visar dig i det fria. Ja, då kommer nästa jobspost. Så pilsnabba är de att du måste upptäcka, hitta dem i sökaren och därefter fokusera på sekunden när. Säger sig självt att det blir inte många bilder tagna. I alla fall inte för mig. Törnsångaren nedan utgör gott exempel.






Då var de ändå tre, fyra individer i grupp som svärmade omkring den där busken i bild. Denna satt stilla ögonblicket längre än övriga och jag fick bilden. Ja, just det. En enda bild. Men som den blev rätt hyfsad visar jag den här.
En trevlig sak med törnsångaren är att den påminner om någon bekant. Är det bara jag eller kan någon annan oxå ana jultomten? "Skägget" är ju magnifikt och den ovalformade hjässan kan kanske tas för liten mössa? Kanske det är jag som fått tomtar på loftet...

2 kommentarer:

  1. Vilken vacker fågel! Bra fotat, snyggt! :-) En liten blågrå tomte i så fall.

    SvaraRadera
  2. Haha jo den ser ju lite skum ut och vilken smal kropp sen då. fint fångat I grönskan.

    SvaraRadera