fredag 13 juni 2014

Pensionär ?




Antalet pensionärer i Sverige blir fler och fler, utbasuneras det som bekant med jämna mellanrum i media. Inte så konstigt då att förr eller senare påträffas en eller annan ute i naturen.





Först upptäckte jag den från tornet. Långt bort. Havsörnen på stolpe, helt stilla. I viken under (ses ej på bild) simmade svanar, till synes oberörda av sällskapet. En gång lyfte den, cirklade runt samma lilla vik, tog ett bad, satte sig så åter. Efter nästan två timmars väntan på att kanske få en vettig bild, lämnade jag tornet, smög bort på vägen. Det närmaste jag kunde komma innan fågeln skymdes av skogsridån, är de kanske 250 meter som skiljer oss åt på bilden. Fick ett par dåliga bilder. Även med allt av brännvidd jag har att tillgå monterad på kameran, blev örnen bara en liten prick mitt i sökaren. Denna är den minst sämsta, fångad strax före lyftet. 250 meter. Där upphörde toleransbubblan. Vithövdad som den amerikanska varianten av havsörn, försvann den därpå åt höger. Och jo, vattnet var som blåfärgat i verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar